Det er tydelig at partiet Rødt tenker at det er Sømna Senterparti som er deres hovedmotstander under valgkampen 2023. Det er de hjertelig velkomne til å tenke. Det som er verre, er når det blir veldig unyansert og direkte misvisende det de kommer med.

Det er ikke slik at Senterpartiet bruker sitt flertall til «konsekvent å overkjøre all opposisjon», som styret i Rødt vil ha det til. I løpet av de siste fire årene er det ved tre – fire anledninger at vi har stått alene og avgjort en sak. Hovedvekten av alle vedtak i Sømna kommunestyre er enstemmige, og noen ganger stemmer enkelte partier mot, mens de resterende er for. Det baserer seg på gode debatter der man i de aller fleste tilfeller kommer frem til en omforent enighet som alle kan stille seg bak.

Møtet i desember er et godt eksempel i så henseende. Under behandlingen av kommuneplanens handlingsdel med økonomiplan 2023–2026 og årsbudsjett for 2023, valgte representant Roy Helge Dahle (Sp) og representant Gunder Strømberg (TVPL) å legge frem et felles forslag. I forslaget ba de administrasjonen undersøke hva som skal til for at utflyttede sømnaværinger flytter hjem igjen og legge funnene frem for kommunestyret. Videre la representant Andrine Solli Oppegaard (Ap) frem forslag om at man skulle se på muligheter for gratis skolelunsj ved Vik skole, samt at rammene til sømnaskolen skulle ses på. Dette skulle legges frem på februarmøtet. Begge forslagene ble enstemmig vedtatt. Hvis det er å overkjøre noen, så har jeg misforstått begrepet.

Det er under oppfølging av saken i februar, at styret i Rødt mener vi virkelig demonstrerer hvordan vi overkjører resten av kommunestyret. Før jeg kommenterer det videre vil jeg si litt om hvordan budsjettprosessen fungerer i Sømna kommune.

Tidlig på våren melder enhetene inn sine behov. Det er overføringene fra staten og innmeldte behov fra enhetene som blir avgjørende for hvor store rammer enhetene får tildelt. Videre møtes politikerne i budsjettutvalget, der alle politiske partier og fagforeningene er representert. Det er jevnlige møter i budsjettutvalget utover høsten og frem mot endelig behandling i kommunestyret i desember. I utvalgsmøtene kan vi som politikere spille inn våre prioriteringer i forhold til investeringer og i forhold til en eventuell omfordeling av midler fra en enhet til en annen. I budsjettarbeidet for 2023 var det ingen av partiene som ga uttrykk for å prioritere oppvekst og helse med økte midler. Ei heller fagforeningene kom med slike innspill. Det er naturlig å tenke at det i budsjettarbeidet burde komme noen signaler om en slik dreining av midler, og også noen klare valg om hvilke enheter som skulle få 2 millioner mindre å drive for.

Under budsjettbehandlingen i desember ga enhetene tilbakemelding til oss som politikere at de hadde nødvendige rammer for å kunne levere forsvarlige tjenester. Når en enhetsleder sier at den kan drive forsvarlig, ja, da stoler jeg på det. Det motsatte ville være helt uforsvarlig, sett fra mitt ståsted. Jeg vurderer det også slik at en leder som jobber i tjenesten i dag har større troverdighet enn en som sluttet i tjenesten for over et år siden.

I oppvekstsektoren baserer vi bemanningen på en norm utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. For de som følger med på Kompani Lauritzen, brukes norm til å gi tilbakemelding til rekruttene om de leverer det som forventes, altså norm, eller om de leverer over norm, eller under norm. Basert på Utdanningsdirektoratets normtall leverer Sømna kommune over norm når det gjelder bemanningen i sømnaskolen. Men det meldes om at ressursene er litt ujevnt fordelt og at det må gjøres en jobb for å fordele ressursene på en hensiktsmessig måte. Det vil løse noen av utfordringene i forhold til tidlig innsats.

For helsesektorens område er det ikke noe statlig norm å følge. Bemanningsnormen rundt om i Kommune-Norge ligger i snitt på 0,75 per beboer. Sykepleierforbundet har uttalt at om kommunene løfter gjennomsnittet på bemanningen til 0,8 vil det gi stor effekt på pleien. I budsjettarbeidet i Sømna har vi lagt opp til en bemanningsnorm på 1.

Jeg ønsker også å fremsnakke alle de dyktige ansatte vi har i Sømna kommune, som hver eneste dag strekker seg langt for å gjøre en god jobb innenfor de rammene de er tildelt. Vi har gode og godt kvalifiserte ansatte som er med på å gjøre Sømna til en god kommune å bo i. Selv om vi ligger over norm på enkelte områder, betyr det ikke at det ikke kan oppstå uforutsette utfordringer der man kan få behov for noe ekstra. Dersom det ikke kan dekkes innenfor rammene av eget budsjett, vil vi få tilbakemeldinger om det i tertialrapporteringen og kan gjøre nødvendige prioriteringer basert på det. Det tenker jeg er ansvarlig politikk.

Sømna kommune har siden 2020 gjort et stort omstillingsarbeid for å tilpasse kostnadene til inntektene. Når vi vedtok å innføre gratis skolelunsj hadde vi brukt opp siste bufferen i budsjettet og leverte et budsjett i null. Forslaget fra TVPL der to enheter skulle få en million ekstra å drive for, vil si å bruke to millioner mer enn det vi har i inntekter. Fjorårets overskudd var et ledd i mange uforutsette, men svært heldige omstendigheter, blant annet med ekstra utbytte og ekstra overføringer fra havbruksfondet. Det var ikke driftsbudsjettet som gikk med overskudd.

Enkelt sagt vil det si at den millionen skolen og omsorgssektoren skulle få fra opposisjonen, bare vil være et engangsbeløp og dermed en kortsiktig bemanningsøkning. Å legge opp til en drift der vi pådrar oss større utgifter enn vi har inntekter er ikke bærekraftig etter Senterpartiets mening.

Rødt må gjerne tenke at det er uheldig at flertallet avgjør en sak, men det er det som er demokrati. Ved stemmelikhet er det vanlig at lederens stemme teller dobbelt, nettopp fordi at det skal bli et vedtak i saken. Det er altså ikke noe en leder velger å gjøre, som Rødt har lyst til å gi oss et inntrykk av.

Jeg er glad for at velgerne ga oss nødvendig styrke til å ta påkrevde avgjørelser slik at vi fortsatt kan drive økonomisk forsvarlig og på den måten sikre at vi har gode tjenester også fremover i tid.

Liv-Marit H. Reitan

Ordførerkandidat for Sømna Senterparti