Her går den siste av fem nye Torghatten Nord-ferjer på sjøen
Resultatet før skatt er på 344,5 millioner kroner mot 308,3 millioner kroner for samme periode i fjor. Dette er ifølge selskapet det beste resultatet per første halvår Torghatten har hatt. Det representerer også en økning i overskuddet på mer enn ti prosent.
Egenkapitalen i selskapet er 2.925 millioner kroner per 30.06.18, tilsvarende kr. 63,5 pr. aksje.
Overfor BAnett er konsernsjef Brynjar Forbergskog opptatt av det han kaller «jevnt over god drift»
I dag kjøpte Torghatten egne aksjer for 98 millioner kroner
Ikke fornøyd med Widerøe
– Er det noe dere kan gjøre bedre?
– Jeg er ikke fornøyd med resultatet eller prestasjoner på fly. Vi har for dårlig regularitet. Både styre og administrasjon har satt fokus på at vi må forbedre oss i Widerøe. Har du ikke god nok regularitet får du misfornøyde kunder, og det er ikke lønnsomt driftsmessig.
– Widerøe har også mistet noe tilskudd på grunn av sviktende regularitet?
– Tilskudd er ikke avgjørende i denne sammenhengen, sier han.
På spørsmålet om man nå er nærmere kutting av avganger eller ruter, spiller han ballen over i regjeringens banehalvdel.
– Vi avventer statsbudsjettet og hva som kommer om flypassasjeravgiften i Statsbudsjettet, sier Forbergskog, som på spørsmål bekrefter at konsernet har fått uformelle signaler om at man skal se på avgiftsregimet.
Du kan lese mer om Forbergskogs irritasjon om flypassasjeravgiften her:
Brynjar Forbergskog etter svakt år for Widerøe: – Avgiftskutt eller rutekutt Forbergskog er veldig forbauset over ESA Brynjar Forberskog: – Det er bare tull
Lukter på utlandet
Ny storkontrakt til Torghatten-selskap Torghatten-selskap får busskontrakt til 1,8 mrd.
– Alt vi driver med eller veldig mye av det er anbudautsatt. Vi opptatt av å beholde den virksomheten som vi er i i dag, og vi ser ser på muligheten til å videreutvikle, som med alt vi gjør i Sverige, sier Forbergskog.
– Ser du for deg Torghatten som også et internasjonalt konsern?
– Det skal du ikke se bort fra. Et stort anbud i Sverige gir bare et fotfeste. Det gir noe å jobbe ut fra.
– Hvilke andre steder kan være aktuelle?
Torghatten savnet strengere miljøkrav i kystruteanbudet
Vil være best lokalt
Han sier videre at når man deltar i en anbudskonkurranse er det ingen annenplass.
– Er det viktig for Torghatten at TTS sikrer seg anbudet på Tjøtta-Forvik, ut fra ren prestisje lokalt?
– Prestisje? Kanskje. Vi liker å være best på hjemmebane. Det er ikke noen hemmelighet at vi ønsker å fortsette å være operatør på sambandet.
– Er disse ferjesambandene lønnsomme for konsernet?
– Ja, det vil jeg si. Lønnsomheten varierer selvsagt, per i dag er det noen få samband hvor vi går i minus. Og de som går i pluss gir oss ingen stor fortjeneste. Men vi har mange samband, og totalen blir bra, sier han.
Roser de ansatte
Han ønsker også å rose de ansatte.
– Vi har masse dyktige ansatte som står på fra morran til kveld. Det er avgjørende. Vi er godt fornøyd med innsatsen.
– Blir det bonus på de ansatte?
– Det har vi ordninger på i de forskjellige selskapene, men det kan jeg ikke gå i detaljer på. Vi er også avhengig av å ha kapital til tunge investeringer. Vi har investert flere milliarder de siste årene, sier han.