Resultatet før skatt er på 344,5 millioner kroner mot 308,3 millioner kroner for samme periode i fjor. Dette er ifølge selskapet det beste resultatet per første halvår Torghatten har hatt. Det representerer også en økning i overskuddet på mer enn ti prosent.

Egenkapitalen i selskapet er 2.925 millioner kroner per 30.06.18, tilsvarende kr. 63,5 pr. aksje.

Overfor BAnett er konsernsjef Brynjar Forbergskog opptatt av det han kaller «jevnt over god drift»

Ikke fornøyd med Widerøe

– Er det noe dere kan gjøre bedre?

– Jeg er ikke fornøyd med resultatet eller prestasjoner på fly. Vi har for dårlig regularitet. Både styre og administrasjon har satt fokus på at vi må forbedre oss i Widerøe. Har du ikke god nok regularitet får du misfornøyde kunder, og det er ikke lønnsomt driftsmessig.

– Widerøe har også mistet noe tilskudd på grunn av sviktende regularitet?

– Tilskudd er ikke avgjørende i denne sammenhengen, sier han.

På spørsmålet om man nå er nærmere kutting av avganger eller ruter, spiller han ballen over i regjeringens banehalvdel.

– Vi avventer statsbudsjettet og hva som kommer om flypassasjeravgiften i Statsbudsjettet, sier Forbergskog, som på spørsmål bekrefter at konsernet har fått uformelle signaler om at man skal se på avgiftsregimet.

Du kan lese mer om Forbergskogs irritasjon om flypassasjeravgiften her:

Lukter på utlandet

– Alt vi driver med eller veldig mye av det er anbudautsatt. Vi opptatt av å beholde den virksomheten som vi er i i dag, og vi ser ser på muligheten til å videreutvikle, som med alt vi gjør i Sverige, sier Forbergskog.

– Ser du for deg Torghatten som også et internasjonalt konsern?

– Det skal du ikke se bort fra. Et stort anbud i Sverige gir bare et fotfeste. Det gir noe å jobbe ut fra.

– Hvilke andre steder kan være aktuelle?

Vil være best lokalt

Han sier videre at når man deltar i en anbudskonkurranse er det ingen annenplass.

– Er det viktig for Torghatten at TTS sikrer seg anbudet på Tjøtta-Forvik, ut fra ren prestisje lokalt?

– Prestisje? Kanskje. Vi liker å være best på hjemmebane. Det er ikke noen hemmelighet at vi ønsker å fortsette å være operatør på sambandet.

– Er disse ferjesambandene lønnsomme for konsernet?

– Ja, det vil jeg si. Lønnsomheten varierer selvsagt, per i dag er det noen få samband hvor vi går i minus. Og de som går i pluss gir oss ingen stor fortjeneste. Men vi har mange samband, og totalen blir bra, sier han.

Roser de ansatte

Han ønsker også å rose de ansatte.

– Vi har masse dyktige ansatte som står på fra morran til kveld. Det er avgjørende. Vi er godt fornøyd med innsatsen.

– Blir det bonus på de ansatte?

– Det har vi ordninger på i de forskjellige selskapene, men det kan jeg ikke gå i detaljer på. Vi er også avhengig av å ha kapital til tunge investeringer. Vi har investert flere milliarder de siste årene, sier han.