29 aksjonærer og fullmaktsholdere deltok på generalforsamlingen torsdag formiddag. Styreleder Kjell Inge Skaldebø opplyste om at de oppmøtte representerte 46 prosent av aksjekapitalen, og 25.810.998 stemmer, før han ga ordet til konsernsjef Brynjar Forbergskog.

– For billige anbud

– Vi forsøker å øke omsetningen i TTS, med flere anbud på særlig ferjer. Men vi ser at prisene på anbudene har vært lave, og vi har ikke vært villige til å gå ned til samme priser som Fjord1. Prisene er for lave, sa konsernsjefen.

For tiden venter TTS på avklaring på anbudet på ferjedridften på Sør-Helgeland.

– Anbudet ble levert i januar, og vi håper å få svar innen utgangen av mai. Vi håper selvfølgelig på et positivt resultat, da blir det marsipankake, sa Forbergskog.

– Lavkarbo, kom det fra TTS-direktør Stein Andre Herigstad-Olsen på første benk.

– Lavkarbo.. svarte Forbergskog, med en tone i stemmen man ellers hører når han snakker om flypassasjeravgift, til humring fra de oppmøtte.

Stavanger begynner å lønne seg

Som BAnett tidligere har skrevet, har Torghattens datterselskap Norgesbuss et stort bussanbud på Nord-Jæren, blant annet i Stavanger.

Anbudet er verdt 420 millioner kroner i året, og inkluderer 190 busser.

– Vi hadde store utfordringer i 2016 da vi tok over anbudet, men med solid innsats kom vi fornuftig ut av året. Nå går vi med et fornuftig overskudd, sa Forbergskog.

Torghatten buss har også levert tilbud på bussproduksjon i Troms, og konsernsjefen sa at man lå godt an til å vinne det anbudet.

– Fly-konkurranse bra for prisen

Torghatten ASA er som kjent majoritetseier i WF Holding, som eier Widerøe. Forbergskog er også styreleder i WF Holding. Forbergskog snakket litt om at man har hatt interlining (at man kan sjekke inn en koffert hos Widerøe og få den med SAS-flyet, f.eks.) med SAS, men at man nå også har et slikt samarbeid med Norwegian og KLM.

– Ofte transporterer vi inn til en av de andre hubene i Norge, og da er det praktisk.

Han mener også at det er bra at man har alternativer i lufta.

– Vi syns det er bra det har blitt konkurranse, da tenker jeg særlig på prisene, sa Forbergskog.

Utnyttes jet-opsjonen?

Det er også godt kjent at Widerøe nylig har mottatt sitt første jetfly av typen Embraer E190E2.

– Vi bestemte oss for å kjøpe jetfly, og vi får to til levert i juni. Så langt har det gått bra, men det er en del ting som skal betjenes, sa han.

Flyet ble satt inn i rute  mellom Borgen-Bodø/Tromsø 24. april.

Widerøe har en opsjon på 12 fly til. Fra forsamlingen ble det spurt om det fantes en tidsbegrensning på denne.

– Ja, svarte Forbergskog.

– Er denne offentlig?

– Nei.

Han ble også spurt om man kunne få se jetflyet i Brønnøysund, noe Forbergskog kunne avkrefte, fordi rullebanen ifølge ham er for kort.

Over ti milliarder

Torghatten ASA går mot å passere balanseverdier for over ti milliarder med 2,5 milliarder i investeringer. Konsernsjefen mener dette skyldes at Torghatten har og har hatt eiere som har vært nøkterne hva utbytte angår.

Økonomidirektør Grete Rekkebo Brovoll orienterte om regnskapet.

– Vi forventer en økning i driftsinntekter fremover, sa hun.

Enstemmig hele veien

Videre ble alle sakene på sakslisten vedtatt enstemmig, med unntak for sak 4, som omhandler Torghattens lederlønninger, der generalforsamlingen ikke voterte, men ble orientert og tok saken til etteretning.