Brønnøysunds Avis har stilt politimester Tone Vangen følgende sju spørsmål:

1. Er det riktig at lensmann Hårek Fredriksen skal gå av med pensjon i år, og hvilke planer har politiet for å erstatte Fredriksen?

2. Er det riktig at all bemanning ved lensmannskontoret på Vega skal fjernes innen 1. mai og at kontoret skal bemannes to dager i uken med en politibetjent fra Brønnøysund fra i sommer? Hvor lang åpningstid – totalt sett – er det i så fall snakk om?

3. Har politiet orientert Vega kommune om dette?

4. Hvordan skal politiet ivareta sikkerheten til befolkningen på Vega ved lovbrudd, har man planer for hvordan politiet skal få sendt ressurser til øya i nødstilfeller?

5. Er nedbemanningen på Vega et ledd i en nedleggelse, slik ordføreren hevder?

6. Hvordan skal politiet løse gjeldsordning på hele Helgeland fra Mo i Rana?

– Bedre tjeneste

Vangen svarer avisen som følger:

«Nordland politidistrikt skal i framtiden levere en bedre og mer relevant polititjeneste til Vega. Dette skal vi klare fordi vi skal bruke et bredere spekter av vårt personell, slik at innbyggerne på Vega får tilgang på den samme spesialkompetansen som resten av innbyggerne i Nordland. Kriminalitetsbildet har endret seg i samfunnet vårt og en polititjenestemann har ikke mulighet til å ha spesialkompetanse på alle kriminalitetsområdene. Dette må vi ta hensyn til og tilpasse polititjenesten. Hvis et barn blir utsatt for nettovergrep når han sitter på barnerommet sitt på Vega. Da skal vi ha politi med spesialkompetanse på IKT og politi med spesialkompetanse på avhør av barn som kan etterforske saken, men vi kan ikke ha alle typer kompetanse på alle tjenestestedene våre. Vi skal flytte kompetansen dit det er behov – når det er behov. Når det gjelder den akutte beredskap så blir den ivaretatt på en like god måte som den har blitt ivaretatt tidligere – her er det ingen endring for Vega.

Det stemmer at polititjenestemannen på Vega nylig har signalisert at han ser for seg å gå av med pensjon. Vi har så vidt begynt å se på hvordan vi skal løse bemanningen på Vega i framtiden. Når vi har klart et opplegg skal vi selvfølgelig involvere kommunen i tankene og planene våre. En god dialog med kommunen er viktig for oss!

Ber om tid

Når det gjelder gjeldsordning så er det i den nye organiseringen personell på Sortland, Narvik, Bodø og Mo i Rana som skal utføre denne saksbehandlingen. Vi har behov for litt større fagmiljø på dette fagfeltet, men Nordland er for langstrakt til at vi kan samle alt på ett sted. Saksbehandlere i Mo i Rana vil måtte belage seg på noe reisevirksomhet slik at reiseveien for brukeren ikke blir for krevende. Her vil vi gå i dialog med hver enkelt for å finne hensiktsmessige løsninger. De endringene vi gjør i forhold til de sivile oppgavene har medført at noen av de ansatte ikke lengre sitter på tjenestested hvor arbeidsoppgavene skal utføres. Jeg har stor forståelse for at dette er krevende for dem som får arbeidsoppgavene sine flyttet.