Først vil jeg få takket Brønnøysund Avis for å skrive så utførlig om oppvekstsjef Terje Heggheim, og administrasjonens utredninger for fremtidig skolestruktur i Brønnøy. Heldigvis kom denne utredningen frem før valget.

Det er ikke en lett jobb de har, oppvekstsjefen og administrasjonen, men det er skuffende å se hva de har laget av forslag. For, igjen, er det Nordhus Skole som tydelig står laglig til for hugg.

Forslaget «Ytre Brønnøy» innebærer i praksis skole «kun i byen», for alle andre enn de som sogner til Hilstad. Og navnet fremstår som et forsøk på å få dette til å høres hyggeligere ut enn det er. For hyggelig er det slett ikke.

Vi er flere som har skrevet om hva skolen betyr for oss her ute på «Øyan», og som forstår hva det vil innebære for samfunnet her ute, og for Brønnøy kommune som helhet hvis vi mister skolen her ute på Nordhus.

For det er ikke bare oss på denne siden av brua som nyter godt av ett livskraftig samfunn her ute. Helge Torgvær nevner i sitt innlegg alt som er laget her ute på dugnad, i samarbeid med det offentlige. Og bemerker at dugnadsånden her ute neppe vil la seg overføre til BBU, hvis barna tvinges over dit. Og han har helt rett.

Viljen til å bidra vil svekkes. Ikke som noe forsøk på «hevn», men i ren resignasjon. For når man har kjempet hardt for å beholde det man har bygget opp gjennom flere tiår så vil det gjøre noe med en om det «ved ett pennestrøk» tas fra oss.

Ved en nedleggelse av Nordhus skole svekkes, eller forsvinner, også Sport Torghatten IL, med det fantastiske tilbudet klubben har for barn, ungdom og voksne fra hele Brønnøysund.

Vi skjønner alle at Brønnøy har store utfordringer foran seg, og at det må tas tak når det gjelder økonomien.

Men, ved å svekke samfunnsstrukturen i et av områdene i kommunen med størst potensial for vekst vil kuttene påvirke bolyst, og mulighet for nyrekruttering, som Brønnøy kommune så sårt trenger.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg; Spørsmålet er om vi skal føre en politikk som forsterker en negativ trend, eller om vi skal føre en politikk som kan hjelpe å snu utviklingen.

Barnehage- og skoletilbud, sammen med jobbmuligheter, er de viktigste feltene for å kunne tiltrekke seg nye innbyggere, og for å få brønnøyværinger til å bli, og til å ville stifte familie her.

Hva kan vi, som politikere, gjøre? Hvilke muligheter har administrasjonen? Hvordan kan vi, sammen, snu utviklingen?

Kommunedirektør Frank Nilssen ønsker å holde et økonomimøte med de nye folkevalgte etter valget, for å veilede om uføret kommunen er i. Det er flott.

Jeg håper de nyinnvalgte som da blir kalt inn til møtet får en god forståelse for situasjonen, og jeg håper at kommunedirektør og øvrig administrasjon ser grundig på andre muligheter til kutt. For disse mulighetene finnes, uten å kun se på oppvekst og helse og velferd.

Det beste hadde dog (selvsagt) vært å kunne øke inntjeningen, slik at behov for kutt reduseres.

Økt næringsvirksomhet er en forutsetning for dette. Og, nyrekruttering til kommunen, er igjen en forutsetning for næringsutviklingen.

Legger vi ned gode skoler, og svekker bolyst og samfunnsstruktur, uten tanke på mulighetene for fremtidig vekst, så kan vi ende opp med å «skyte oss selv i foten». Vi risikerer å bli liggende nede, uten mulighet til å reise oss igjen.

En måte andre kommuner, blant annet Kvitsøy, tar i bruk for å trekke flere til kommunen er ett prosjekt de kaller «Prøvebo». Ett svært interessant konsept som innebærer at kommunen stiller bolig til rådighet til redusert leie i inntil to år.

Folk som vurderer å flytte trenger dermed ikke å forplikte seg helt og holdent med en gang, men kan sjekke om dette er noe for dem. Via en fadderordning får de hjelp til å finne jobb, og til å bli med i lokalsamfunnet.

Med økte strømpriser, høyere renter og generelt vanskeligere forhold for mange rundt om i landet, så kunne kanskje dette være noe vi kunne hatt suksess med også i Brønnøy?

Skal en lykkes med å trekke til seg de gruppene vi trenger som samfunn, så er vi i hvert fall best tjent med å ha et, fortsatt, godt tilbud på barnehage- og skolefronten. Og ved å ha gode nærskoler, spesielt for barn i barneskolealder.

Birgitte Brattebø

Brønnøy Frp