«Digitaliseringen i norsk skole har gått for langt»! På lik linje med andre kommuner opplever jeg at det også i Sømnaskolen er en utvikling der Ipad og skjerm i stor grad tar over for de mer tradisjonelle læremidlene som bøker, blyant og papir. Både i sosiale medier og nettaviser florerer det av innlegg og artikler som kritiserer elevers skjermbruk og nettbrettenes massive inntog, spesielt i barneskolen. Kritikken omhandler aspekter knyttet til personvern, overstimulering og mangelfull utvikling av unge hjerner, ukritisk innføring uten å vite langtidseffektene etc. Jeg er ingen ekspert på området, og mine antagelser er kun basert på observasjoner av egne barns Ipadbruk gjennom barneskolen. Men jeg er nysgjerrig på debatten og ønsker den velkommen til Sømna.

La det først være sagt; Sømnaskolen er en fantastisk skole med høykompetente ansatte som tar seg av elevene på en god måte hver dag. Og at lærerne yter sitt beste for å legge opp til god undervisning med de ressursene og verktøy de har tilgjengelig, er det ingen tvil om. Likevel er det stadig rom for forbedring, og jeg tenker det vil gagne alle å ta et skritt tilbake og se på hva vi gjør og vurdere om det vi gjør er best for elevene? Jeg har mange spørsmål: Er læremidlene som brukes gode nok? Er det nok variasjon i læremidlene? Er det riktig å starte med Ipad allerede i første klasse eller kan man vente noen år? I hvilket omfang skal Ipad brukes? Er det opp til hver enkelt lærer? Hvorfor akkurat Ipad og ikke et annet digitalt verktøy? Hva trenger elevene for å være best rustet til å møte videregående skole og fremtidig arbeidsliv?

Forskning viser at å skrive for hånd er bedre enn å skrive med tastatur. Dette fordi når man bruker håndskrift settes den kreative delen av hjernen i sving, og dermed så både husker og lærer man bedre. Utdanningsforbundets fagblad Utdanningsnytt skriver i en artikkel at det er viktig med en balansert tilnærming, og at nettbrettene ikke skal erstatte eldre læremidler, men tilføre nye måter å lære på, inn i en ny tid (Gjestvang, 2023). Videre tar forfatteren, som er lærer og spesialpedagog, til ordet for at det bør bli tydeligere retningslinjer rundt skjermbruk, særlig for de yngste barna. Hun mener også at lærebokens betydning må gjeninnføres samtidig som lærerne skal ha metodefrihet til å bruke Ipad/PC som et supplement til undervisningen. Det er altså ikke snakk om enten eller, men både og.

Regjeringen gir nå alle kommuner i hele landet ekstra tilskudd til trykte skolebøker. Hele 115 millioner kroner skal fordeles. For Sømna kommune sitt vedkommende så vil vi med våre 242 barn få 45 864 øremerkede kroner ekstra til dette formålet. Dette er bra fordi det gir lærerne flere læremidler å velge mellom i undervisningen, og det er bra for ungene som får flere bøker i klasserommet.

Ipad har mange fordeler, og den digitale verden vi lever i er kommet for å bli. Men jeg tror likevel det er viktig å ha et kritisk blikk på bruken av nettbrett i skolen, og tilstrebe en nøktern og balansert praksis. Sømna Senterparti ønsker i neste periode å vurdere og evaluere kvaliteten på læremidlene og bruken av teknologiske hjelpemidler i Sømnaskolen. Dette for å oppnå det jeg håper og tror er vårt felles mål, altså å ha den beste skolen og utdanne elever som er godt rustet til å møte arbeidsliv og livets øvrige opp og nedturer.

Elaine Nygård Lande

4. kandidat Sømna Senterparti