Norge er et langstrakt land hvor det er stort behov for utbygging av gang- og sykkelvei (GS). Nordland fylke er på bunnen når det gjelder prosentvis dekning, og Brønnøy kommune er ikke noe unntak fra dette.

Det er Nordland fylke som har ansvaret for bygging av GS langs fylkesveiene, men det kommer aldri et slikt initiativ fra fylket uten foregående innspill fra kommunen.  Utbygging av GS kommer fra et annet budsjett enn utbygging av fylkesveier.

På Skogmo har noen driftige personer i regi av ungdomslaget jobbet i 8-10 år for GS langs fylkesvei 17.

De har drevet kartlegging og innhentet informasjon om befolkningssammensetning, trafikkdata og ulykkesstatistikk. Så fikk de kommunen med på omregulering av arealet langs veien.

Videre har de jobbet tett opp mot både politisk og administrativ ledelse i både kommunen og fylkeskommunen. Befaring både fra fylkesråder og fra samferdselssektoren i fylket har det også blitt.

En underskriftskampanje bidro sterkt til at de også har fått holdt appeller på fylkestinget. Kommunen har også laget en trafikksikkerhetsplan, noe som gjør det mulig å søke om trafikksikkerhetsmidler.

Utallige telefoner og eposter har sørget for å «holde poteten varm». Alt dette har resultert i at prosjektet nå ligger inne i regional transportplan. Prosjektering (=finne ut hvor mye dette vil koste) vil være ferdig rundt nyttår.

Det er svært sannsynlig at bygging av GS på Skogmo vil påbegynnes i løpet av de neste fire årene. Dette vil først og fremst gi tryggere omgivelser og økt bolyst på Skogmo, men vi vil også nevne at realiseringen til om lag 50 millioner vil gi betydelige ringvirkninger for næringslivet i kommunen.

All ære til iherdige innbyggere på Skogmo, men dette er ærlig talt en prosess kommunepolitikerne bør ta en større del av.

Og det er nok av strekninger å ta tak i. I første rekke tenker vi på strekningene Skillevika – Skårenkrysset og Mosheim Sag – Mosheimkrysset.

I og med at det er fylket som skal betale for utbyggingen, kommer det ikke til å bli heftige diskusjoner i kommunestyresalen om dette. Alle partiene i kommunestyret er selvfølgelig positive til GS-prosjekter betalt av fylket, men det er likevel en jobb som må gjøres.

Et positivt vedtak i fylket er bare gyldig så lenge det ikke fattes et annet vedtak som skyter ned det første. Vi husker alle med gru de 90 millionene til Tosenveien som fylkesrådet plutselig tok vekk.

Alle partiene må jobbe opp mot sine fylkespartier og sine representanter i fylkesråd og fylkesting. Kommunestyrerepresentantene må også jevnlig bruke sitt kontaktnett for det det er verdt.

Brønnøy Høyre lover å være en pådriver og vaktbikkje i dette arbeidet.

Tore Måsøy, Brønnøy Høyre