I halv sju-tiden begynte det å bli kø utenfor Havnesenteret, og en halvtime etterpå strømmet folk inn i Brønnøysunds nye elektroforretning for første gang.

Power-topp som bærehjelp

Noe som utvilsomt slo an var åpningstilbudet, en TV med 4K.

Maria Bugten kjøpte to TV-er til sykehjemmet, hvor hun jobber, og fikk hjelp fra Power-kjedens franchiseansvarlig Anders Nordbandbo med å bære dem ut.

Den 122. butikken

Power var tidligere kjent som Expert. Kjeden har ekspandert etter navnebyttet.

– Dette er den 122. butikken i Norge, forteller Anders Nordbandbo. Han er ansvarlig for franchisebutikker i den landsomfattende kjeden.

Han er godt fornøyd med de ansatte som har klargjort butikken.

– Jeg tror aldri vi har klargjort en butikk så raskt.

Rekordår i fjor

Ifølge Elektronikkforeningen satte bransjen ny omsetningsrekord i 2017. Den samlede omsetningen ble på 35,1 milliarder kroner, som er 6,2 prosent mer enn året før.

Dette var samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

- Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter. Med i tallene er ikke blant annet ikke spillkonsoller, tilbehør, rutere og stasjonære PCer, så vi anslår 35,1 milliarder til å være et konservativt tall på elektronikkmarkedet, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

2017 oppsummeres slik:

  • Omsetningen i forbrukerelektronikk vokser 6,2 % i 2017, til 35,1 milliarder.

  • DAB-salget stiger 35 %

  • Salget av smartklokker øker med 25 %

  • Mobilsalget faller 5 %, men omsetningen øker med 8 %, da vi kjøper dyrere modeller

  • 61 % av nordmenn abonnerer nå på én eller flere strømmetjenester

  • Vi kjøper flere og større TVer

  • Kamerasalget øker for første gang på sju år

Det var rift om TV-apparatene. Foto: Matti Riesto