– Verkene jeg nå leverer er kalt «Fly høyt-dykk dypt» og «Dans meg gjennom kropp og ånd». Hvert av dem er totalt 7,5 meter langt, én meter høyt og består av tre deler. Dette i likhet med førsteverk «Livsreiser» som jeg leverte til Bastø VI i september. Dette maleriet er nå oppmontert på ferga. Du kan godt kalle dem en livsreise-trilogi, for de er alle laget i samme periode, sier brønnøykunstner Camilla Orvik.  Hun håper at fergepassasjerene vil finne noe nytt hver gang de betrakter maleriene.

Maleriet "Livsreiser" ble levert i september, og er nå nå oppmontert på Bastø VI ferga

– Med mine bilder ønsker jeg å ta betrakteren på reise. Hvor han kan se og oppdage nye detaljer og momenter hver gang han studerer bildet. En reise som kan hende treffer noen av de allmenngyldige referansene i et liv. Som liv og død, nærhet og avstand. Vennskap og kjærlighet.Glede og sorg. Jeg fabulerer ofte rundt relasjoner mellom mennesker, og tenker på motivene som åpne historier som mottakeren kan tolke fritt, sier Orvik.

Kontraktsbeløp ikke kjent

Orviks nye verk, skal dekorere henholdsvis Bastø IV og VI. Dermed utsmykker hun hele Bastø-Fosens nyflåte. Denne  trafikkerer ferjesambandet Moss-Horten i ytre del av Oslofjorden. Bastø- Fosen, eid av milliardkonsernet Torghatten ASA, har investert over 700 millioner kroner i oppgradering og bygging av de tre nye ferjene. Med større ferjer og flere avganger øker kapasiteten i Oslofjorden med omtrent 30 prosent. Konserndirektør Brynjar Forbergskog anslår nå antall reisende med disse ferjene til 3,8 millioner personer.

Bastøfergene Bildet viser BastøVI som er enn av de tre nye fergene som brønnøykunstneren utsmykker.

Utsmykkingskontraktens verdi i kroner er ikke gjort kjent av partene Forbergskog-Orvik. Begge parter betoner imidlertid kontraktens verdi som et galleri for Orviks bilder.

– Med et slikt antall reisende, er fergene sånn sett et voldsomt utstillingsvindu. Jeg er takknemlig for den muligheten det skaper for at flere kan få sett kunsten min, og kan ta kontakt med meg. Jeg tror at for meg handler ikke denne saken om penger. Det handler om kunst. Kunstens betydning. Åndelighet. I en overfladisk tid hvormakt er penger. Og penger er makt kan et menneske som jeg som aldri har hatt det fokuset, bli nokså maktesløs. Eller «underfladisk».Jeg håper mange vil synes det er interessant. Jeg har vært en kulturbærer i Brønnøy i mange år. På den måten at jeg har arbeidet med kunst og kultur både i jobben min som kunstlærer, og i arbeidet med Kunst &Kaos. Her hvor jeg først og fremst var formidler og kurator for andres kunst. Det er mye vanskeligere å være sin egen fanebærer, opplever hun.

Større betydning -Faget jeg representerer er utrolig viktig i forhold til skolen og allmenndannelsen av mennesker, mener Camilla Orvik her med verket " Fly høyt-dykk dypt".

Ønsker større skolefokus på praktisk-estetiske fag

– Selv føler jeg at jeg har mye viktig å si både i mitt arbeid som kunstner og i mitt arbeid som kunstlærer. Som kunstlærer synes jeg at faget jeg representerer er utrolig viktig i forhold til skolen og allmenndannelsen av mennesker. Dette fordi faget handler om estetikk, etikk, moral og emosjoner. Det kan være fantastisk, realistisk, emosjonelt. Alt etter vinkling, budskap og innhold. Faget er et stort og eget fag, samtidig som det kan relateres til så mange andre fag. Det er ypperlig for tverrfaglig jobbing. Og det er ypperlig for å jobbe variert og med ulike ferdigheter. Det nedsatte Arne Ludvigsen-utvalget ønsker et større fokus på praktisk- estetiske fag og fordypning. Og jeg er hjertens enig. Fordi gjennom blant annet kunst og musikk og litteratur kan man trenge igjennom sin egen oppfatning om hvem man er. Det unike individet knyttet sammen med fellesskapet fordi man kan kjenne seg igjen emosjonelt, visuelt og auditivt. Jeg tror disse fagene er med på å styrke empati og miljø- fordi det åpner for respekt og anerkjennelse av medelever sine arbeider. Og fasiten er ikke nødvendigvis entydig. Og det tror jeg er viktig, for slik er jo livet, sier Orvik.

Mange dybder -Med mine bilder ønsker jeg å ta betrakteren på reise. Hvor han kan se og oppdage nye detaljer og momenter hver gang han studerer bildet, sier brønnøykunstneren Camilla Orvik.

Fikk stor respons

På Facebook fikk Orvik stor positiv oppmerksomhet, da hun leverte sitt første verk til Bastø VI i september.

– Ja, jeg fikk en veldig respons. Mange unte meg dette oppdraget, og det ble jeg rørt over. Jeg håper å kunne ha kunst som en større del av min arbeidshverdag. Det å få slike utsmykningsoppdrag bidrar selvsagt til at det på sikt kan bli en realitet.

Kunstverkene i Livsreise-trilogien har et sammensatt uttrykk, med elementer fra både graffiti, akvarell og mer tradisjonell malerkunst. Monumentale mennesker som ser publikum i hvitøyet, par i omfavnelser, fugler, og dører er elementer som går igjen i verkene.

– Bildene er malt i akryl, og det er brukt pigmenter, pva-lim, fernisser, og noe oljemaling. Jeg har måttet visitere både Gustav Vigeland og Munch for å forstå om jeg er innenfor. Det å tørre å la slike klisjeer som kjærlighetenog livet utgjøre så stor del av lerretet, krever mot. Spesielt det siste bildet vakte motstand. Jeg tenkte det skulle være abstrakt, og startet med slikt utgangspunkt. Men så ville de frem, mennesker som jeg ikke hadde planlagt.