Bærekraftsutfordringene til mange lokalsamfunn handler ofte om befolkningsnedgang, emigrasjon av innbyggere som trekker mot urbane områder med lite sysselsettingsrate og en aldrende befolkning (Hedlund et al., 2017). Inspirert av faget «markedsføring og innovasjonsledelse i opplevelsesøkonomien» undersøkte vi:

«Hvordan kan festivaler bidra til å skape attraktive lokalsamfunn å bo i?»

I Norge arrangeres over 900 små og store festivaler, spesielt innenfor musikk, mat og film. Det er få land i verden som har så mange festivaler sett i forhold til folketall som Norge (Visit Norway, u.å.). Gjennom en «festivalisering» av det norske kulturlivet har stadig flere festivaler omfattet stadig flere kulturelle arrangementer, besøkende og lokalsamfunn (Tjora, 2013, s. 12).

Vi studerte to festivaler, Rootsfestivalen og God Nok-festivalen.

Rootsfestivalen er en musikkfestival som arrangeres hvert år i Brønnøysund i Brønnøy kommune. Dette er Helgelands største kulturarrangement, hvor det er fire dager med musikk og kultur i sentrum av Brønnøysund (Rootsfestivalen, u.å.).

God Nok-festivalen er en musikkfestival som arrangeres annethvert år i Steigen kommune, som jobber for å fremme god psykisk helse. Festivalen er basert på ren frivillighet. I tillegg til musikk presenteres også andre kulturelle innslag som dans, teater og film (God Nok-festivalen, u.å).

Den kvalitative studien viser at publikum erfarer ulike former for verdi. Sosial verdi oppleves i hovedsak ved samhold, fellesskap og at festivalene er en viktig møteplass. Emosjonell verdi dannes ved gode minner og god stemning, en har det morsomt og artig. Begge de to nevnte bidrar til identitet og tilhørighet til festivalen og stedet. Epistemisk verdi kan oppstå i form av læring og kan oppstå ved enkelte festivaler, som vi har sett i forbindelse med God Nok-festivalen. Ved sistnevnte festival er betydningen for psykisk helse fremhevet.

«Festivalen blir en møteplass for å treffe folk. Det er med på å skape en feriestemning. Dette er med på å bygge på relasjonene. Gode minner blir skapt, med gode venner og musikk». (Informant)

Vår studie viser at festivaler bidrar til attraktive lokalsamfunn ved at ulike aktører og stedet får verdier av at noe skjer i kommunen. De frivillige og ansatte forteller om de samme verdiene som publikum, i tillegg er det givende å bidra til lokalsamfunnet. De ulike bedriftene som er inne på festivalområdet får økt inntekter. Ved å være synlig for festivaldeltakerne får bedriftene også vist seg frem. Bedrifter som ikke er inne på festivalområdet kan få økt inntekt ved at det er flere mennesker på stedet, og dermed flere som er innom for eksempel butikkene. Stedet får verdier ved at det skjer noe, som danner en møteplass for menneskene som bor der. Festivaler gjør også at stedet blir «satt på kartet» og kan skape et godt omdømme.

«De har med svært mange lokale aktører. De lokale aktørene er inne på selve festivalområdet og serverer mat og drikke. Dette er en kjempefin måte for festivalen å få hjelp til gjennomføringen, men også en måte de lokale aktørene kan få tjene penger. Aktørene får også god markedsføring av seg selv». (Informant)

Festivaler kan bidra mere til attraktivitet i et lokalsamfunn dersom de har en helårstenkning. For å få til en helårstenkning kan festivalen støtte kultur- og fritidstilbud på stedet, i tillegg til andre arrangementer. Ved å støtte opp kulturtilbud vil det kunne bli flere hverdagslige aktiviteter.

Faktorer som er viktig for attraktivitet er jobb, boplass, fritidsaktiviteter, møteplasser og at noe skjer. Vi ser at en festival alene ikke kan bidra til økt bolyst og attraktivitet, men at festivalene kan påvirke et lokalsamfunns attraktivitet i forbindelse med bolyst, og kan derfor være en av flere faktorer som bidrar til å redusere eller snu flyttestrømmen.

Vår studie viser at det er tre hovedmåter publikum samskaper verdi, som mere passive deltakere (se, lytte, kjøpe), ved aktiv interaksjon (sang, dans, prat) og ved at det er åpen scene der publikum også kan være kulturutøvere som på God Nok festivalen. Det er derfor viktig å jobbe med opplevelsesdesign.

For å få flere turister til stedet hvor festivalen arrangeres vil samarbeid med reiselivet være et alternativ for å få fokus på stedet, men også for å få flere personer til festivalen. Det kan lages ulike opplevelsespakker gjennom samarbeid mellom ulike opplevelsesbedrifter, festivalen og andre aktører.

Sommeren er festivalenes høytid, har du tenkt å delta?

Lotte Fjordbak Jensen

Selma Slåttøy

Kilder:

God Nok-festivalen (u.å.). Mer. Hentet 15.05.2023 fra https://www.godnokfestivalen.no/category/mer/

Hedlund, M., Carson, D.A., Eimermann, M. and Lundmark, L. (2017, juni). Repopulating and revitalising rural Sweden? Re-examining immigration as a solution to rural decline. https://rgs-ibg.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/geoj.12227

Rootsfestivalen (u.å.) Informasjon. Hentet 18.05.2023 fra https://rootsfestivalen.no/informasjon-2/

Tjora, A. (2013). Festivalforskning. I A. Tjora (Red.), Festival! Mellom Rølp, Kultur og Næring. (s. 122). Cappelen Damm Akademisk.

Visit Norway. (u.å.). Festivaler. Hentet 31.01.2023 fra https://www.visitnorway.no/aktiviteter-og-attraksjoner/hva-skjer/festivaler/