Anbudet til Kystruten Bergen-Kirkenes ble onsdag behandlet i Stortinget. Fristen for å levere tilbud til det utlyste anbudet er 3. januar.

Ville vekte miljø mer

Forslaget fra Ap og SV gikk ut på at vektingen i anbudet skulle være 30 prosent på miljø.

Dette forslaget falt med 43 mot 58 stemmer, der Ap, SV, Venstre, MdG og Rødt stemte for.

SV hadde også fremmet et forslag der de la til en bonusordning i anbudet, og at «[d]ersom dette innebærer forsinkelser i igangsettelse av det nye anbudet, skal regjeringen lyse ut et nytt kortvarig anbud fra 1.1.2021, på samme måte som ble gjort for strekningene Moss-Horten, Hallhjem-Sandvik og Mortavika-Årsvågen.»

Dette forslaget ble felt med 8 mot 92 stemmer, der SV, MdG og Rødt stemte for.

Arbeiderpartiet la fram et separat forslag om samme 30 prosents miljøvekting, men da «så langt det er mulig innenfor det utsendte anbudet».

Reagerer på forslag

Stortingsrepresentant Margunn Ebbesen (H) mener at Ap og SVs forslag til endringer i anbudet for Kystruten Bergen-Kirkenes kunne forsinket anbudsprosessen. Foto: Simon Aldra

Stortinsgrepresentant Margunn Ebbesen (H) hevder overfor BAnett at Ap og SVs forslag ville innebære at hele anbudet måtte ha blitt utsatt.

– Samferdselsministeren sa i debatten at denne endringen var så stor at man måtte ha gått i gang med anbudet på nytt. Om man startet på nytt er det fare for at fristen blir for kort til å levere nye anbud, der man har regnet på kostnadene på nytt, slik at det ikke blir reell konkurranse. Da kunne ESA-domstolen ha fattet interesse for prosessen, mener hun.

Tidligere har  EFTAs overvåkingsorgan ESA reagert på at anbudene på kystruta ikke har fremmet reell konkurranse.

Ebbesen registrerer at forslagene falt i Stortinget, men mener Ap-ordførere langs kysten burde vært på banen, og kritisert forslaget fra eget parti.

Sp-Mossleth vant frem

Stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) fikk flertall for sitt forslag om at anbudet skulle inneholde en bonusordning for rederi som slapp ut mindre CO2 enn kravet i anbudet. Foto: Bente Milde

SV fremmet andre forslag til endringer, blant annet at man skulle sikre at «...alle ansatte som arbeider på båtene tilknyttet Kystruteanbudet, får lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende tariffavtale» og at man skulle ta i bruk «...lærlinger i samme grad eller i høyere grad enn det som er tilfelle i dag». Disse forslagene fikk også støtte fra Arbeiderpartiet, MdG og Rødt, men ble felt med 37 mot 64 stemmer.

Miljøvernere er skuffet

Miljøvernorganisasjonen ZERO er skuffet over vedtaket.

– Kravet om reduksjon av CO2-utslipp på kun 25% fram til 2030, er langt dårligere enn det norsk industri kan levere – og det som trengs for å nå klimamålene, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO.

Han legger til at det er bra at Senterpartiets forslag om miljøbonus ble vedtatt.

– Det er imidlertid positivt at det ble flertall for forslaget om at det skal forhandles fram en miljøbonus der rederi kan bli kompensert for hvert tonn CO2 som blir redusert utover kravene i anbudet, sier Gjerset.