BAnett får bekreftet hos DNB at Brønnøysund-kontoret legges ned. I en pressemelding skriver banken at endringen i kundebesøk i Brønnøysund har vært den samme som i resten av landet, og dermed er sterkt redusert.

-Det er ikke forretningsmessig forsvarlig å opprettholde et bankkontor med så lav trafikk, og det tar vi nå konsekvensene av, sier Eirik Røtnes, banksjef for Helgeland, i pressemeldingen.

Kontoret har i dag to ansatte, skriver banken. Disse vil i hovedsak bli omfattet av bankens omstillingsregelverk, det vil si at de som vil kan søke jobb andre steder i konsernet. Ellers vil dette bli forsøkt løst gjennom naturlig avgang og frivillige avtaler.

- Bankkontoret har vært her i nær 100 år og det er vemodig at vi snart skal stenge dørene, men når kundene endrer bankvanene sine, må banken følge etter, sier Røtnes.

Han opplyser til BAnett at omleggingene berører 15 medarbeidere på Helgeland. Siden Brønnøysund-kontoret ikke har bedriftsavdeling og omfatter to medarbeidere, så regner banken med at kontoret legges ned i første del av halvåret.

Legger ned 59 kontorer

Det var i ettermiddag at DNB meldte at de legger ned en rekke kontorer, slik at de i første halvår går fra 116 til 57. I en pressemelding skriver banken at de "tilpasser kontorstrukturen til endret kundeadferd".

Ifølge lister som Nord24 har fått tilgang til skal følgende kontorer i Nord-Norge nedlegges: Solsiden, Heimdal, Sirkus, Hammerfest, Vadsø, Kirkenes, Narvik, Andenes, Fauske, Ørnes, Mosjøen, Sandnessjøen, Brønnøysund, Levanger, Namsos.

– Når kundene endrer sine bankvaner, må vi følge etter. Utviklingen de siste to årene har vist at kundene har mer kontakt med oss enn tidligere, men på helt andre måter. De ønsker å ha banken tilgjengelig hele tiden, og bruker mobilen til alt fra å betale regninger til å søke boliglån, sier konserndirektør for personmarkedet i DNB, Trond Bentestuen, i en pressemelding.

Han viser til Finans Norges Dagligbankundersøkelsen 2015, som viser at 85 prosent av norske bankkunder bruker ikke lenger bankkontoret i hverdagen og at ni av ti nordmenn dekker sine bankbehov på nett.

– Kundene er i stor grad blitt selvbetjente, og derfor er det naturlig å legge om det fysiske distribusjonsnettet vårt. Derfor reduserer vi antall bankkontor som betjener personkundene fra 116 til 57 i løpet av første halvår, sier Bentestuen.

600 årsverk

I 2015 ble bemanningen ved DNB-kontorene redusert med 200 årsverk, hovedsakelig gjennom naturlig avgang. Nedleggelsene som ble kjent i dag innebærer ifølge DNB en ytterligere reduksjon på om lag 600 årsverk i kontorene i løpet av 2016.

– Dette er en krevende dag for de ansatte som berøres, og det er trist at så mange dyktige medarbeidere må forlate DNB. Vi skal gjøre det vi kan for å gjennomføre nedbemanningen med frivillige løsninger, sier han.