BAnett omtalte før påske jenta fra Vega, som brøt av begge håndleddene i en ulykke, og som brukte fem dager, 135 mil reise, og var innom fire sykehus før hun ble operert.

Hun og moren Signe rettet i saken kritikk mot blant annet Helgelandssykehuset. På sykehuset i Sandnessjøen skal de ha blitt lovet operasjon på Mo dagen etter, men beskjeden de hevder å ha fått der var:

– I Sandnessjøen sa de at hun skulle opereres, men på Mo sa de at det kunne de ikke bestemme i Sandnessjøen, sa en oppgitt mor.

Hun sa også at Sigrid Helene ikke fikk i seg mat, og etter hvert ble hun også sendt videre til UNN i Tromsø.

– Alltid pasienten først

BAnett stilte spørsmål til Helgelandssykehuset før publisering, men helseforetaket kunne ikke besvare disse før påske. Onsdag svarer områdesjef for kirurgi og akutt ved sykehusenheten på Mo i Rana, Johannes Michael Strehle, på spørsmålene.

– Kjenner man seg igjen i en fremstilling som kan antyde rivalisering mellom sykehusene i Sandnessjøen og på Mo?

– Helgelandssykehuset setter alltid pasienten først. At det kan oppstå situasjoner der beskjeder kan være uklare og sprikende i starten av en behandling, slik som Sigrid og hennes pårørende har opplevd, er uheldig men forståelig. Vi bestreber oss på å sikre god kommunikasjon med pasienter, pårørende og internt mellom sykehusene. At vi ikke har lyktes med kommunikasjonen i arbeidet med Sigrid og hennes pårørende er beklagelig, og vi vil bruke tilbakemeldingene fra dem til å bli bedre. Når det gjelder samarbeidet mellom sykehusene knyttet til denne hendelsen, så har det vært godt. Vi kjenner oss derfor ikke igjen i en beskrivelse som peker mot rivalisering som en årsak til opplevelsene til Sigrid og hennes pårørende. Sykehuset i Sandnessjøen skal ha ros for å ha gjort en kjempejobb med pasienten før vedkommende kom til ortopedi i Mo i Rana, og vurdering av skadene der. Rutinene er slik at pasienter med ortopediske skader (brudd) ikke skal sendes ut av Helgelandssykehuset før ortopedene på Mo, som har den ortopediske funksjonen i Helgelandssykehuset, har gjort en vurdering. Noe som er i tråd med felles rutiner rundt pasientforløp i hele Helse Nord, sier han.

– Fikk tilbud om mat

– Er en pasient godt nok ivaretatt om hun ikke får i seg mat på sykehus?

– Pasienter som vurderes for kirurgi skal faste i minst seks timer før et inngrep. Siden skadene her var komplisert tok det litt tid å komme fram til hva som skulle gjøres. I tidsrommet disse vurderingene gjøres kan det hende at pasienter blir holdt fastende slik at en operasjon kan gjennomføres på kort varsel. Videre er det også slik at pasienter på grunn av smerter og medisiner ofte har ganske dårlig matlyst. Vi opplever ikke dette som et stort problem hos en normalt ernært pasient hvis det ikke går over for lang tid. I dette tilfellet fikk pasienten tilbud om mat så snart det ble avklart at det ikke ble operasjon på Mo.

– Operasjon hastet ikke lengre

– Burde pasienten vært sendt direkte til UNN fra Sandnessjøen når man innså hvor komplisert bruddet var?

– Da pasienten ble overflyttet fra Sandnessjøen til Mo var det mest sannsynlig at hun skulle opereres på Mo. Den gode jobben som ble gjort i Sandnessjøen med bruddene gjorde at det ikke hastet med operasjon lenger, og at vi hadde tid til en grundig utredning og beslutning om endelig behandling. Dette ble gjort på Mo, og i samråd med håndkirurgisk/ortopedisk avdeling i Tromsø. Beslutningen ble etter hvert at pasienten måtte opereres i Tromsø og derfor overflyttes dit. Overflyttingen skjedde vel to døgn etter at pasienten kom til Sandnessjøen, svarer områdesjefen.

  • PS! Én gruppe fikk ros fra mor og datter:– Ambulansefolkene. Ikke bare de på Vega, vi var nemlig i kontakt med mange ambulansefolk, på båt, fly og i biler. Alle var kompetente, visste hva de gjorde og var sikre. De var rett og slett enestående. Det er veldig viktig at vi på Vega har ambulansepersonellet, som vi kan stole hundre prosent på. Av og til er de alt vi har, sa Signe Steinbru til BAnett.