Forrige uke ble det klart at fylket ønsker å legge ned teknikk og industriell produksjon (TIP) og medier og kommunikasjon på Brønnøysund videregående skole (BVS).

Etter dette har reaksjonene stått i kø: Rektor og rådgivere har advart, elever og lærere på TIP rister på hodet, opplæringskontoret mener fylket baserer seg på feil fakta, ordførerne på Sør-Helgeland vil «aldri akseptere» nedlegging, lokale bedrifter forteller at de trenger TIP-folk, utdanningsforbunder raser mot fylkesråden, TTS-direktøren har uttrykt bekymring og næringslivet er kritisk.

– Det er dumt

Elevene på medier og kommunikasjon i Brønnøysund er ikke mer optimistiske.

– Det er dumt. Mosjøen blir det nærmeste alternativet. Jeg hadde ikke fått flytte dit. Jeg ville gått studiespesialiserende om jeg ikke kunne gå media i Brønnøysund. Det har jeg ikke lyst til, sier Ida Martine Nygaard-Pedersen.

Godt over tyve elever er samlet i rom 103 på BVS. Det er snart tid for høstferie, og mer enn én er nok godt klar for å komme seg hjemover.

Disse elevene berøres ikke direkte av kuttforslaget. Det er fra neste år VG1 foreslås lagt ned, deretter vil VG2 og VG3 bli lagt ned i 2019 og 2020, slik at elevene som i dag går VG1 får gå ferdig i Brønnøysund. Men om forslaget vedtas vil det bety at det ikke tas opp nye elever til medier og kommunikasjon i Brønnøysund fra skoleåret 2018-19.

Eneste kreative mulighet

Og det blir feil, mener elevene.

– Dette er den eneste linjen på BVS som er studieforberedende, men som også inneholder litt annet. Det er den eneste muligeten til å være kreativ, sier Tuva Stefansen Hamnes.

At linja er studieforberedende betyr at elevene kan studere på høgskole eller universitet uten å ta påbygging.

Eirik Engen Steinsholm mener det er merkelig at dette blir tema nå.

– Vi har triplet søkertallet. I fjor var det åtte søkere og i år 24, sier han.

Det var fra skoleåret 2016-17 medier og kommunikasjon ble studieforberedende. Med bare åtte søkere i 2016 ble det ikke klasse det skoleåret, men for 2017-18 er tallet altså langt høyere.

Likte ikke studiespesialiserende

Derfor gikk Engen Steinsholm studiespesialisering i fjor.

– Jeg vurderte å flytte eller å gå musikk, men jeg valgte media her. Det føltes tryggest. Jeg ble stuck på andrevalget studiespesialisering, og det trivdes jeg ikke så godt med.

For ham var det ikke noe alternativ å flytte for å gå på skole.

– Jeg er ikke strukturert nok til det, innrømmer han.

Han er nok ikke utypisk for klassen i det at han liker å få litt mer kreative fag blant de mer teoretiske fagene.

– Jeg var lite aktiv i gunnskolen, og det var jeg nok også i fjor. Det er lettere å jobbe med skolearbeidet når jeg også har media å arbeide med, sier han.

Frykter mer frafall

Ida Johanne Ulriksen syns det er rart at fylket vil fjerne linjene.

– Vi har mistet design og håndverk, og om vi så mister media og TIP, så tror jeg mange mister interessen for å gå skole, sier hun.

– Flere vil falle ut av skolegang, mener du?

– Jo.

Mathias Reitan er nok en elev som ikke har muligheten til å flytte.

– Får jeg ikke muligheten til å jobbe med noe jeg har interesse for, så mister jeg motivasjonen. Hadde jeg ikke gått media kunne jeg ikke fått gjort så mye, mener han.

– Hva sparer man?

Lærerne er enige. Dagfinn Torgersen er lærer for mediaklassen, og frykter økt frafall.

– Dette er den siste linja som har kreativitet i seg. Politikerne på fylket er opptatt av frafall i skolen, men jo flere linjer de tar, jo mindre er det å velge i for elevene. Tar du vekk de praktiske fagene, da er politikerne med på å bidra til mer frafall, sier Torgersen.

Avdelingsleder Jon Rune Enge ser ikke den økonomiske fornuften i nedleggelse.

– Argumentasjonen er økonomisk. Men man skal ha lærere på studiespesialisering og. Forskjellen mellom studiespesialisering og medier og kommunikasjon er ikke stor, bare fem timer ekstra i uken.

Rana et pressområde

Han mener at Rana allerede er et pressområde for hybelboere.

– Det er vanskeligere å få hybel der, og dyrere. Det er lettere å få hybel i Brønnøysund, er erfaringen mange har. Hvorfor ikke redusere i Rana, der de har fire studieforberedende linjer? spør han.

Eirik Engen Steinsholm er også bekymret for dette.

– Jeg lurer på hvordan økonomisk det er å sende elever til Mosjøen og Mo, spør han retorisk.