Tirsdag meldte BAnett at Widerøe igjen reduserer antallet direkteavganger mellom Brønnøysund og Oslo i sitt vinterprogram. Det betyr at antallet rundreiser mellom hovedstaden og Brønnøysund halveres fra seks til tre mellom 28. oktober og 30. mars.

2.000 reiser i året

Registerdirektør Lars Peder Brekk var svært negativ til Widerøes rutekutt 1. april i fjor.

- Vi er den største registerfører i landet og har behov for å reise mye. Spesielt mellom Brønnøy og Oslo. I løpet av året har vi om lag 2.000 reiser tur/retur. Da har vi ikke regnet med alle dem som besøker oss av både konsulenter og i annet samarbeid, sa han i august samme år.

- Dette som tilbys i dag er lite fleksibelt og gjør det ekstra kostbart for oss, fastslo Brekk.

Dyrere for Registrene

Kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo ved Brønnøysundregistrene er tydelig på at den reduserte vinterruta som innføres i høst er dårlig nytt for dem.

- Vi har også tidligere påpekt at det å få færre avganger mellom Oslo og Brønnøysund har store konsekvenser for Brønnøysundregistrene. Vi har viktige nasjonale oppgaver og reiser mye frem og tilbake til Oslo. Vi har et par tusen reiser i året og vi har flere ansatte og titalls innleide konsulenter som pendler hver uke, framhever hun.

- Det er avgjørende for oss at vi er attraktiv som både arbeidsgiver og oppdragsgiver, og det å ha gode flyforbindelser er avgjørende. Nye kutt i flyrutene øker også våre utgifter. Færre avganger betyr flere overnattinger. Vi liker ikke utviklingen vi ser nå. Vi er opptatt av å kunne levere godt på samfunnsoppdraget vårt og vi er opptatt av å trygge arbeidsplasser. Skal vi gjøre det må vi selvsagt ha gode rammebetingelser, det gjelder også det å ha effektive og fleksible reisemuligheter. Vi har tidligere pekt på både Samferdselsdepartementet og Widerøe i denne saken. De må finne gode løsninger fremover som gjør det mulig å drive virksomhet rundt om i landet. Her må både myndighet og tilbyder ta ansvar, mener Brønmo.