Widerøes vinterprogram innføres 28. oktober og er gjeldende fram til 30. mars neste år. Da reduserer selskapet til tre ukentlige avganger på direkteruten til/fra Oslo.

- Ruten er mer populær sommerstid og det er årsaken til at vi ser oss nødt til å redusere antall avganger i perioder av året der pågangen ikke er like stor, kommenterer informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe overfor BAnett.

Fra seks til tre

I gjeldende sommerprogram går det en en rundtur direkte mellom Brønnøysund og Oslo hver dag unntatt lørdag.

Fra 28. oktober reduseres dette til direktefly mellom Oslo og Brønnøysund tirsdag, torsdag og søndag. I vinterprogrammet har flyet avgang fra Oslo kl. 13.45 og retur fra Brønnøysund 16.20. Da er man framme i Oslo kl 18.00.

I dagens sommerprogram går direkteflyet fra Brønnøysund kl. 11.05 onsdager, kl. 13.40 mandag/fredag og kl. 16.20 fra Brønnøysund tirsdag/torsdag/søndag.

Ruteeksemplene Widerøe har delt med BAnett viser også at det i større grad flys 50-seters fly (Dash 8-300) om sommeren og mer 39-setersfly (Dash 8-100) om vinteren, men dette vil ifølge Solli variere etter behov.

Avviser prisøkning

Brønnøysunds Avis har vært i kontakt med passasjerer som sier dette gjør det vanskeligere å komme seg til dagsmøter i Oslo og at billettprisene har økt. Stikkprøver gjort av Brønnøysunds Avis viser relativt stabile priser på direktefly-billettene før og etter sommerprogrammet.

- Vi har ikke sesongpriser. Prisene settes ikke opp i forbindelse med vinterprogrammet. Men de øker ofte når det nærmer seg avreisetidspunkt, det lønner seg å bestille tidlig, sier Solli.

- Eco light er med få unntak utsolgt eller ikke tilgjengelig på reiser mellom Brønnøysund og Oslo som krever mellomlanding i Trondheim. Hva skyldes det?

- Noen ganger fjernes det som kategori når det ikke er tilgjengelig. Eco light lar seg ikke benytte på kombinasjonsreiser med SAS, sier Catharina Solli.

Widerøes informasjonssjef Catharina Solli sier det rett og slett er færre reisende i vintersesongen.