Elevenes psykiske helse skal  ivaretas i skolene på Sør-Helgeland. Under dagens skolekonferanse i Brønnøysund,  ble det presentert et nytt livsmestringsprogram som nå skal utprøves, kalt LINK.  Det er et komplett undervisningsopplegg hvor elevene skal få kunnskap om psykisk helse.

Oppleve tilhørighet

– I dag ser vi at barn og unge ikke blir kjent med sine egne følelser, de blir ikke kjent med hvem de er. De jobber hardt og lærer å prestere, men de lærer ikke å finne mening i det de gjør. Målet er å bidra til å styrke den enkeltes selvbilde, å bidra til opplevelse av tilhørighet og å gi trening i konstruktive mestringsstrategier, sa Sturla Ditlefsen, leder av Brønnøy barne- og familietjeneste som presenterte det nye tilbudet sammen med kommunepsykolog Christine Lind under skolekonferansen i Brønnøysund.

Helsesøstre og kommunepsykolog lokalt har i samarbeid med BUP kjørt et eget opplegg for 9/10 klasse  som handler om psykisk helse. Nå skal alle elever få et tilbud om å snakke om- og lære mer om psykisk helse.

- Det blir en del av obligatoriske undervisningen og sammenfaller med den generelle delen i lærerplanen omkring livsmestring og folkehelse. Skolene skal bruke dette skoleåret for å planlegge og gjennomføre elementene i Link, sier Ditlefsen.

Dropper ut

- Vi trenger ikke flinkere barn og unge, men gladere barn og unge, konstaterer Lind og Ditlefsen. De peker på at én av tre dropper ut av skolen, og at 17 prosent oppgir psykiske problemer som årsak. Én av tre vil oppleve en psykisk lidelse i løpet av livet. Mange opplever også at foreldre har psykiske problem eller er rusmisbrukere.

- De elevundersøkelser som forligger viser at barn og unge er både utdanningsmotivert, det er tette bånd til mor og far, det er lite rus og kriminalitet og de har høy skoletrivsel. Men de er stressa. Alle kjenner vi vel til prestasjonssamfunnet, sa Ditlefsen som viste til opplæringsloven som definerer skolens oppgave.  Her står det at elevene og læringene skal utvikle "kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistra liva sine, og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet".  I Kunnskapsløftet er dette videre understreket ved setningen" Opplæringa (...) skal gi hver elev kompetanse til å ta hand om seg skjølv og sitt liv, samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp".

Samskaping

– Målet vårt er at vi skal bli Nordlands beste skole, sa rådmann Øystein Johannessen som åpnet skolekonferansen for omlag 250 lærere torsdag. Samskaping for kvalitet-fremtidens skole, var tema for professor ved NTNU Eirik J. Irgens som holdt foredrag på lærerkonferansen. Sammen med leder av utdanningsforbundet, Steffen Handal skal han gi råd om veien videre for skolene på Sør-Helgeland. Dette på grunnlag av kommunevise gruppearbeider fra lærerne samlet på konferansen.

"Med samskaping bringer du viten, ressurser og kompetanser sammen fra innbyggere, sosiale entreprenører, foreninger og bedrifter og utvikler felles løsninger sammen med de involverte innbyggere, i stedet for til dem" definerer Kommunenes sentralforbund.

Konferansen er et ledd i den regionale skolesatsingen som Sør-Helgeland regionråd og de fem kommunene har stilt seg bak.