I ettermiddag, torsdag, holder Nordland fylkeskommune ved samferdselsråd Svein Eggesvik (Sp) pressekonferanse om bord på MF Hornstind på vei mellom Tjøtta og Forvik.

Nye ferjer over hele linja

I en pressemelding opplyser fylket at agendaen for dagens pressekonferanse er lansering av en ny storsatsing på null- og lavutslippsferjer langs fylkesvei 17 i fylket.

- Dette er den største grønne satsingen i samferdsels-Nordland noen sinne, hevder fylkeskommunen.

I løpet av 10 måneder skal samtlige ferjekontrakter på fylkesvei 17 lyses ut på anbud. Fylket sier de vil bruke sin makt som innkjøper og gjennom et samspill mellom offentlige og private krefter skal det nå legges ned krav til null- og lavutslippsferjer på alle seks samband langs den 630 kilometer lange strekningen.

Disse sambandene skal inngå i det grønne skiftet:

Vennesund Holm (2019-2020)

Horn-Andalsvåg (2019)

Tjøtta-Forvik (2020)

Nesna-Levang (2021)

Jektvik-Kilboghamn (2022)

Forøy-Ågskardet (2022)

Sambandet Igerøy-Tjøtta-Horn er altså ikke en del av satsingen. På spørsmål om hvor lange anbudsperioder som skal gjelde får BAnett følgende svar:

- På generelt grunnlag kan vi si at vi legger opp til betydelige lengre anbudsperioder enn hva som har vært tilfelle på enkelte av strekningene i fylket, sier politisk rådgiver Andreas Flåm hos Nordland fylkeskommune.

Betydelig reduksjon i utslipp

Fylket vil søke Enova om støtte til å gjennomføre det grønne skiftet, da det kreves store investeringer både i ferjemateriell og landbasert infrastruktur (ladestasjoner og annet).

- Innen om lag 4 år vil alle fergene på fylkesveg 17 være null- og lavutslipp, lover fylket.

Det opplyses at dagens forbruk på alle disse sambandene til sammen, og i ruteproduksjon, ligger på cirka 3.500 tonn (4 millioner liter marin diesel). Dette tilsvarer utslipp på cirka 11.000 tonn CO2. Anbudsplanen vil redusere disse utslippene kraftig, men fylket sier de er avhengige av støtte fra øverste hold for å få dette til.

- Overgangen til null- og lavutslipp på sambandene blir så kostbart at vi er helt avhengige av Enova til landinfrastrukturen, og NOx-fondet på sjøsiden, for i det hele tatt å få til det grønne skiftet. Det ligger, altså, en klar forventning om at staten må stille opp, opplyses det i pressemeldingen.

BAnett er til stede på pressekonferansen om bord på MF Hornstind senere i ettermiddag og kommer tilbake med mer.