I fjor ble det klart at svenske Babcock Scandinavian AirAmbulance vant kontrakten på ambulansefly-tjenester for norske helseforetak. Kontrakten, som har en verdi på cirka 500 millioner kroner i året, er det i dag Lufttransport som betjener.

Ti piloter har sagt opp

Lufttransport har rundt 100 piloter ansatt for å holde elleve ambulansefly i virksomhet fra sju baser i Norge. Etter at det i fjor sommer ble klart at selskapet tapte anbudet mot den nye svenske aktøren har flere piloter sagt opp sine stillinger.

Administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport opplyser til BAnett at ti piloter sa opp sine stillinger i perioden september - desember i fjor, og at disse pilotene har sluttet i jobben fra februar i år og fram til nå. Dette har gitt Lufttransport kapasitetsutfordringer, noe som har medført at fly har stått på bakken på grunn av mannskapsmangel flere ganger i løpet av mars og april.

Helgelandssykehuset rammet

Enhetsdirektør for prehospitale tjenester i Helgelandssykehuset Bjørn Haug bekrefter at sykehusene på Helgeland har merket situasjonen. Han sier til BA at dette ikke kan vedvare over tid.

—Man må finne en løsning på dette ellers får vi før eller senere en hendelse som ikke er bra, sier Haug.

Han understreker at ambulanseflyet i utgangspunktet ikke brukes til å frakte akuttpasienter, men at sykehusene i en viss grad må bruke akuttfunksjoner for å kompensere når flyet står på bakken.

—Flyet brukes som sekundærressurs for å frakte pasienter opp til et høyere nivå i systemet. Når flyet står, så får vi stort sett til å frakte dem med andre ressurser. Blant annet har vi brukt helikopteret mer den siste tiden. Ulempen ved dette er at man får økt risiko for samtidighetskonflikter. Hvis helikopteret er på vei til Bodø med en pasient, så kan det ikke rykke ut til en ulykke i Tosbotn, som eksempel. Dette opplever vi ellers også, men hvis flyet står vil risikoen øke. Dette truer altså ikke pasientsikkerheten direkte, men det er ikke heldig – det er en situasjon vi sliter med, sier Haug.

Har ansatt ti nye piloter

Wilhelmsen hos Lufttransport forsikrer imidlertid om at selskapet har satt inn tiltak og at situasjonen vil bli bedre.

—Vi hadde et par uker i mars som var spesielt utfordrende. Vi har nok piloter til å levere det vi skal, men vi har ikke lenger kapasitet å sette inn hvis noen skulle bli syke. April har faktisk vært litt bedre enn mars så langt, men vi kan ikke garantere noe siden vi nå er avhengige av at folk holder seg friske, sier Wilhelmsen.

Ti nye piloter ble raskt rekruttert for å erstatte de som har sagt opp. Disse må imidlertid gjennom en opp mot fem måneder lang kurs- og godkjenningsperiode før de kan bidra på flyene.

—Opplæringen som gis er det også våre piloter som gjør, så akkurat nå bruker vi kapasitet for å få disse nye inn for å produsere. Men i løpet av mai vil de første gå inn og produsere, og da vil situasjonen raskt bedre seg, sier Wilhelmsen.

Må nedbemanne kraftig

Men er det ikke normalt at medarbeidere bytter over til overtakende selskap i situasjoner som dette, når en anbudskontrakt av denne typen går til et nytt selskap?

—Jo, vanligvis går dette relativt smertefritt. Vi ser eksempler på dette hele tiden. I dette tilfellet ser vi imidlertid at flere ansatte – av en eller annen grunn – ikke ønsker å ta jobb hos det overtakende selskapet og heller ønsker å finne seg noe annet å gjøre på et tidlig tidspunkt. Derfor har vi kommet i en slik situasjon nå, sier Wilhelmsen.

Har Lufttransport andre prosjekter eller områder der de nåværende ansatte kan få jobb etter sommeren 2019?

—Nei. Det er helt normalt at man må nedbemanne når en kontrakt utløper. Vi må tilpasse antall ansatte til arbeidsmengden. Det er åpenbart at det vil være mange færre ansatte i Lufttransport etter at den nåværende kontrakten går ut, sier Wilhelmsen.

Han understreker at Lufttransport nå har hovedfokus på å levere tjenestene de har kontrakt på fram til sommeren 2019 når svenskene tar over.

—Vi gjør absolutt alt vi kan for å få til best mulig tilgjengelighet med de ressursene vi rår over.

Tillitsvalgte frykter pilotflukt

Tillitsvalgte hevder en av årsakene til at pilotene som nå forsvinner fra Lufttransport ikke ønsker å søke jobb hos Babcock er at lønnsbetingelsene det svenske selskapet tilbyr er dårligere enn det pilotene har i dag hos Lufttransport. Ifølge LO-Aktuelt var Babcocks tilbud til Luftambulansetjenesten 300 millioner kroner billigere enn Lufttransports anbud over seks år. Tillitsvalgt for de 100 pilotene i Lufttransport Tor Ivar Dahl Pettersen mener Babcock ikke kunne levert et så mye billigere anbud uten å fire på lønnsbetingelsene til sine piloter.

—Det er ikke så mange andre måter å spare penger på enn på betingelsene våre, siden vi er de eneste som har vært ute på anbud. Vi har krevd virksomhetsoverdragelse. Det påstår anbudsvinneren at vi ikke kommer til å få, sa Tor Ivar Dahl Pettersen til LO-Aktuelt i november i fjor, da de første pilotene hadde sagt opp.

En virksomhetsoverdragelse vil innebære at ansatte i Lufttransport beholder de samme betingelsene hvis de blir med over i Babcock når sistnevnte overtar kontrakten neste sommer. Forbundsleder i flygerforbundet, Yngve Carlsen, sier også til LO-avisa at han frykter at flere piloter rømmer fra luftambulansen til andre selskaper – og at dette vil bli et problem for selve luftambulansetjenesten.

—Per i dag er svært mange på utkikk etter nye jobber, og andre jobber er det flust av for tiden. Det er nemlig en betydelig pilotmangel i Europa i dag og derfor veldig mange jobber tilgjengelig. Hvis man samtidig skal gå inn i en ny tjeneste der man har vunnet på en mye lavere pris, blir det problematisk å finne piloter til denne prisen, når det samtidig rekrutteres over hele Europa. Selskapet har heller ingen erfaring med så krevende flyoperasjoner som kreves i dette området. Det er helt spesielle krav til flygerne som flyr denne tjenesten, både i form av erfaring i området og til å fly på så korte baner. Det vi kan risikere er at pilotene forsvinner allerede før det svenske selskapet overtar. Da vil denne samfunnskritiske tjenesten bryte sammen på et langt tidligere tidspunkt enn 1. juli 2019 når de skal overta, mener Carlsen.

Avviser lønnsdumping

Administrerende direktør i Babcock Scandinavian AirAmbulance, Marius Hansen, avviste i februar overfor Altaposten at rekruttering er et problem. Hansen kunne da fortelle at selskapet hadde fått 437 søkere til de om lag 100 pilotstillingene som er utlyst. Han mener også at søkermassen har de riktige kvalifikasjonene.

—Så langt konstaterer vi at vi har meget tilfredsstillende kvalitet på søkerne i henhold til de forsterkede kravene som vår oppdragsgiver Luftambulansetjenesten HF har stilt til oss gjennom vår kontrakt, sier Hansen til Altaposten.

På spørsmål fra avisen om det svenske selskapet opererer med lavere lønn for å vinne anbud svarer Hansen følgende:

—Babcock Scandinavian AirAmbulance opererer med konkurransedyktige betingelser i det norske markedet. Vi har ikke kjennskap til hvilke betingelser som Lufttransport har i dag og hva de tilbød i sitt anbud på ambulanseflytjenester.

Til avisa Nordlys sier Hansen at Babcock har gjort beregninger på betingelsene de tilbyr de ansatte, og han hevder at de ligger over både Norwegian, SAS og Widerøe.