BAnett møter Lorentzen og Havnesenter-sjef Erik Gjemble på Lokalmatbutikken i Brønnøysund. Like i forveien har et tyvetall personer fra butikker i sentrum fått en orientering om planene, og nå er det pressens tur.

– Himmelblå Vårmesse er en arbeidstittel, dette blir ei lokal vårmesse i Brønnøysund sentrum siste helga i april, 27.-28. april, sier Lorentzen.

Ifølge ham skal det kun være lokale utstillere, og aktører fra lokalt reiseliv. De sistnevnte skal kunne vise hva som er tilgjengelig av reiselivsmuligheter lokalt, og gjøre folk bevisste på dette.

– Vi satser på lokale aktører. Det blir ikke noen jallaboder. Vi prøver å ha kvalitet over de som kommer, sier han.

– Messen er viktig

Senterleder Erik Gjemble er positiv til initiativet fra Lorentzen.

– I Brønnøysund ønsker Amfi Havnesenteret aktiviteter hele året, og når Johnny lanserte sin idé rundt juletider ble vi positive med en gang. Det er lite som skjer på våren og den lokale forankringen messen skal ha er viktig. At et tyvetalls aktører møtte opp på dette infomøtet er lovende for videre arbeid, vi gleder oss, sier han.

– Jeg tok initiativ fordi jeg vil skape litt aktivitet. Det kan være en gedigen våronn, at vi samler alt som skal skje til våren på messa. Det er i alle fall tanken. Vi har fått veldig positiv respons fra alle vi har spurt, de har ikke spekulert, men sagt ja, dette blir vi med på

400 meter

Messen blir ikke noen liten sak, den skal være 400 meter lang gjennom Storgata.

– Det blir gågate mellom Corner Hotell og Strømsnesset, forteller Lorentzen.

– Hvor mange utstillere og lignende trenger dere for å fylle 400 meter?

– De største landbruksfirmaene må ha mye plass til traktorer og sånt, de trenger gjerne 20 meter alene. Noen er omfangsrike på plassbehov, andre trenger ikke like mye. Store stands og mindre innimellom. Det skal også lages til aktivitet for unger og voksne. Erfaringsmessig trives ungene når foreldrene trives, sier Lorentzen.

Har allerede 15 utstillere

Han forteller videre at de har femten utstillere som har meldt seg allerede, og har flere i tenkeboksen. I tillegg kommer alle butikkene i gata.

– Du kan godt kalle det en slags martna. Planen er at dette blir årlig, blir det en suksess blir det nok gjentatt, sier han.