Rektor Anita Trøite avviser kategorisk å kommentere saken der en elev opplevde skolehverdagen så belastende at foreldrene valgte å flytte henne ut av kommunen. Rektoren ved Vega barne- og ungdomsskole med 141 elever viser til at hun er bundet av taushetsplikten ved elev- og personalsaker av hensyn til alle parter.

Trøite viser til at skolen har laget en egen handlingsplan mot mobbing som gjennomgås hvert eneste skoleår. Målsettingen med denne er at skolen gjennom forebyggende arbeid skal forhindre at elever blir utsatt for mobbing. Elevene skal hvert skoleår lage et sett regler mot mobbing sammen med læreren.

—Er det mobbing på skolen?

—Det skjer mobbing. Dette er en liten og gjennomsiktig skole og dette er et tema vi har oppe ofte. Elevene oppfordres til å si fra dersom de blir mobbet, eller om andre blir mobbet. Vi har en veldig fin elevgruppe, men mobbing gjøres gjerne når voksne ikke ser på. Vi forsøker å lære dem forskjellen mellom varsel og sladder, sier Trøite og sier at de tar tak i mobbing med det samme de får melding om dette.

—Det er ingen saker vi ikke tar tak i. Vi vet at det foregår skjult mobbing, men ikke hvor mye. De fleste er veldig omtenksomme og omsorgsfulle. Jeg ser at ungene leker godt ute og de ser glade ut. Jeg tror at ungene har det bra her på skolen, men vi har utfordringer vi som andre skoler sikkert også har, understreker rektoren.

Mobbing som viktigste sak

Sinne Simony Marken er leder av FAU ved Vega barne- og ungdomsskole. Det siste året har mobbing stått øvest på agendaen hos FAU.

Sinne Simony Marken har vært leder av Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) ved skolen siden høsten 2016. Første gang mobbing sto på sakskartet med henne som leder var i mars 2017. Da hadde tre representanter fra FAU hatt møte med helsesøster på grunn av mobbing og utestengelser ved skolen.

—De tre la frem et ønske om en fagdag om tema og etterlyste en plan for tiltak mot mobbing. Etter dette møtet skrev vi et brev til rektor der vi la frem ønsket om at skolen skulle ta i bruk et skoleutviklingsprogram mot mobbing, forteller Marken.

I brevet fra FAU til rektor skrevet i mars 2017 skriver Marken at foreldrerepresentantene er bekymret for at det psykososiale miljøet ved skolen ikke er godt nok ivaretatt, særlig med tanke på skjult mobbing. Rektor orienterte muntlig om stoda i FAU-møtet i mai og svarte skriftlig på brevet et halvt år seinere. Her skriver rektoren at det jobbes med klassemiljøet i alle klasser, men at de ikke klarer å fange opp all plaging og mobbing. Hun sier det vil kreve større ressurser enn det skolen har i dag å delta i et skoleutviklingsprogram.

—Sommeren 2017 kom en skjerping av opplæringslovens paragraf 9A. Skolen har plikt til å følge med og dette er igjen en forutsetning for at skolen kan drive systematisk arbeid for å forebygge og avdekke om elevene har et godt og trygt skolemiljø. Som ledd i dette systematiske arbeidet ønsket FAU at skolen skulle ta i bruk standardiserte skjemaer ved evalueringssamtalene med elevene høst og vår, hvor spørsmålene «blir du mobbet», «ser du andre bli mobbet?» og «mobber du selv?» inngår. Dette er nå innført og det er FAU veldig fornøyd med.Vi kommer fortsatt til å ha fokus på psykososialt skolemiljø fremover, sier FAU-lederen og understreker at FAU ikke behandler enkeltsaker.

—FAU jobber mot mobbing og for et bedre skolemiljø. Vi planlegger nå skoleball etter at ungdomsskolen har hatt felles swingkurs de siste ukene, og så planlegger vi en fagdag som nettopp skal handle om hva vi som foreldre sammen med skolen kan gjøre for å bedre klassemiljøet. Det er våre barn det handler om og vi har et felles ansvar her, mener Marken.

—Gjøres det nok for å bekjempe mobbing på skolen på Vega?

—Jeg håper det. Det er det siste året blitt satt mye mer fokus på området og det er satt inn tiltak på flere områder som skal sikre at tiltak blir satt inn med en gang skolen opplever, eller får kjennskap til, at en elev blir, eller føler seg, mobbet, sier Sinne Simony Marken.

Orienterte politikerne

Ordfører Andre Møller får kritikk fra barnets foreldre for å ha sagt i kommunestyret i oktober at han hadde registret på facebook at det var elever som hadde sluttet på skolen på grunn av mobbing, men at kommunen ikke hadde fått en formell henvendelse. Til BA viser Møller til at brevet som ble sendt til foreldrene i klassen til eleven kun var sendt med kopi til rådmann og rektor, ikke til ham.

—Jeg får ikke tak i slike brev, jeg hører bare om dette via omveier. Vi ble orientert om at det hadde kommet en klage og at denne var sendt til fylkesmannen som er en uhildet part. Jeg synes det er veldig bra at dette blir sendt til fylkesmannen, sier Møller.

Han viser til et lukket møte der han og de øvrige politikerne i formannskapet fikk informasjon om denne konkrete saken.

—Vi ble informert om hvilke tiltak som var gjort fra skolen. Om dette er bra nok eller ikke har ikke jeg kompetanse til å vurdere. Dette er noe fylkesmannen må avgjøre, mener ordføreren.

Han oppfordrer alle som blir mobbet til å si fra, både til skolen, kommunen og fylkesmannen.

—Hvis det skjer mobbing på skolen, så håper jeg at de tiltakene vi gjør er bra nok, men dette må vi få vurdert av en uhildet part, mener ordfører Andre Møller.

Fylkesmannen følger opp skolen på Vega

Rådgiver Anita Kristiansen ved oppvekst- og utdanningsavdelinga hos Fylkesmannen i Nordland, bekrefter at de mottok en henvendelse fra faren til jenta fra Vega der foreldrene mente hun ble mobbet og frosset ut av medelever. Denne henvendelsen kom i oktober 2017.

—Det var ikke aktuelt å realitetsbehandle saken da eleven hadde flyttet fra den aktuelle skolen, jamfør opplæringsloven paragraf 9 A-6 som sier at fylkesmannen skal avvise saken dersom saken ikke gjelder skolemiljøet på skolen der eleven går når saken blir meldt til fylkesmannen. Vår saksbehandler har snakket med foreldrene og skolen om dette. Vi vil understreke at fylkesmannen har interesse av denne saken, da vi tar alle meldinger om elevers skolemiljø på alvor og følger opp via saksbehandling eller vurderer tilsyn med skoler som ikke gjør det de skal etter opplæringsloven.

Dersom foreldre eller elever ringer fylkesmannen for å fortelle om mobbing på skolen, blir alle henvendelser registrert på et eget meldingsskjema og i et eget arkivsystem. Fylkesmannen passer på at skolen realiserer tiltakene og slipper ikke saken før eleven har et trygt og godt skolemiljø.

—Hva er deres generelle inntrykk av det psykososiale miljøet på skolene i fylket?

—Først må vi si at det gjøres mye arbeid i skolene med elevenes skolemiljø, og at det er vårt hovedinntrykk at lærere og skoleledere i fylket er opptatt av at elevene skal ha et trygt og godt skolemiljø. Likevel får vi noen saker der skolene ikke lykkes i dette arbeidet, av ulike årsaker. Det er gjerne kompliserte og konfliktfylte saker som har pågått over tid, og i disse sakene kan vi se at skolene har varierende kompetanse i det å håndtere vanskelige saker, sier Anita Kristiansen.

Fylkesmannen kan bruke tvangsmulkt mot skolene om de ikke oppfyller kravene til tiltak for eleven som mobbes. Hittil har ikke dette virkemidlet vært brukt.