– Jeg har aldri vært så utmattet, sa Eirik Johansen til BA fredag morgen etter at de kom hjem fra fjellturen(e).

Enestående bragd

Brødrene fra Nordhus i Brønnøysund har lenge ønsket å gjennomføre den luftige planen. På 24 timer skulle guttene bestige alle 18 fjelltoppene som er registrert i fjelltrimmen for Vevelstad, Velfjord, Brønnøy og Sømna. Som om ikke trimturen var krevende nok la brødrene til tre ekstra topper på listen, noe som gjør bragden enda mer enestående.

- Det var veldig krevende. For å rekke over alle toppene hadde vi rask gange på tur opp og jogg på vei ned. I tillegg hadde vi folk som transporterte oss med bil de gangene vi måtte bevege oss mellom fjellmassivene, sier minstebror Johansen.

Nøye planlagt

Turen var planlagt ned til hver minste detalj. Klokken 04.30 torsdag startet ferden med Holmsfjellet i Bindal. Deretter gikk det slag i slag sørover. Siste fjell på listen var Torghatten. Brødrene var ferdig klokken 02.00 natt til fredag, som gjør at turen ble gjennomført på 21,5 timer. Brødrene endte på 4550 høydemeter, noe som tilsvarer fjellet Matterhorn i Alpene – et av Europas høyeste fjell.

- Jeg er helt utpeiset nå. Beina kjennes ut som gelé. I dag blir jeg liggende i sengen en stund, sa Eirik Johansen fra sengekanten fredag morgen.

Ekstremt imponerende

Kjell Iver Johansen i fjelltrimkomiteen mener prestasjonen er vanvittig imponerende

- Det er helt vanvittig. Jeg vet ikke om noen som har gjort noe lignende tidligere. Samtidig vil jeg ikke anbefale «normale» folk å begi seg ut på en lignende ferd. Dette krever en solid grunntrening. Jeg er svært imponert, sier Johansen.

Guttenes reisebrev fra turen:

Vi startet lengst sør og jobbet oss systematisk nordover. Onsdag kveld dro vi til Holm med siste ferjen og campet i bilen slik at vi kunne ta første ferjen tilbake til Vennesund dagen etter. Turen startet 04:25. Vi «timet» turen opp til Holmshatten slik at vi skulle rekke ferje som gikk 06:30, Magnus hadde tidligere i uka tatt turen dit for å finne ut hvor lang tid vi måtte beregnet. Når vi kom over til Vennesund igjen startet vi på Kvaløya med de to fjelltrimtoppene der før vi så satte kursen mot Trælneshatten.

Vi hadde i forkant bestemt oss for å gå langs fjellryggen Trælneshatten til Ryptinden via Trælnesfjellet, Storfjellet, Kråkneshesten, Grønnlihalsen av den ekle grunn at vi trodde det ville være raskere konta å gå opp og ned Trælneshatten, Kråkneshesten og Ryptinden som er noen av de mest krevende toppende i årets fjelltrim.

Dermed ble det 3 ekstra topper for oss (fjelltrimmen er på 18). Fra Ryptinden ble vi skysset tilbake til bilen ved Trælneshatten av en Vilde Evensen. Deretter tok vi dagens lengste kjøreetappe til Hommelstø for å gå Hilstadfjellet. Etter Hilstadfjellet sto 5 topper på Gåsheia for vent (Hjortheia, Guromannen, Kjølsfjellet, Salbuhatten og Gåsheitinden). Videre tok turen til Ryptinden Nord og Sør. Vi fikk i 1900-tiden en følgesvenn, John Petter Pettersen, som ble med på de fire siste toppene, Langheistabben, Urstabben, Hornstinden og Torghatten. Etter Langheistabben og Urstabben som var raskt unnagjort måtte vi vente på ferjen som skulle ta oss videre over til Andalsvågen til Hornstinden som er det høyeste fjellet i fjeltrimmen «for å si det mildt var det et helvete, de 19 toppene forut kjentes».

Da vi kom ned fra Hornstinden gikk ikke ferjene mer for dagen og vi ble skysset over fjorden til Horn av søskenbarnet vårt Arnt-Magne Johansen. Siste fjell for å fullføre fjelltrimmmen og de 21 toppene var Torghatten. Opp Torghatten fikk vi enda mer følge, Elling Jøraholmen og Benjamin Engelsnes. Vi var på toppen fredag 21.07.2017 klokken 02:13.