Fredag klokken 05.35, Thon hotell Brønnøysund
Det ble tidlig start for fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) i Nordland. BA møter ham og vegdirektør Kjell Skjerve utenfor Thon hotell i Brønnøysund.
Med oss seg får han også Arnt Fagerli fra Statens vegvesen, og landbrukssjef Odd Reidar Johnsen i Brønnøy kommune.
Avreise er etter planen 05.50, og da kommer også minibussen med sjåførtillitsvalgt Jann-Anders Aanes bak rattet. Diskusjonen går rundt spørsmålet om man kommer til å rekke ferja.
– Det er jo bare for deg å ringe ferja, Svein, og be henne vente, foreslår vegdirektør Skjerve med en latter.
06.00, like ved Skill
Eggesvik inntar frokosten, en blings som skylles ned med en liten flaske appelsinjuice. Han ser ut av vinduet på bussen.
– Denne veien ble vel asfaltert i fjor? spør han, og får muligens et mumlende positivt svar.
Det blir en del reisedager for samferdselsråden. Normalt er det minst to til tre dager i en vanlig uke.
– Det ble noen uker sist jeg talte over det. Nå og frem til måneden er over er det 3–4 dager i uka.
Vi nærmer oss Skogmo. BAs reporter tar opp gang- og sykkelvei, som beboerne der har vært opptatt av. Eggesvik har sett saken.
– Jeg har jo vært der før. Skal det nå opp er det helt avhengig av at kommunen spiller inn. Slike småting som å ordne en busslomme kan vi godt gjøre noe med, og særlig med den busstoppen ved Skogmo. Føler folk på kroppen at det ikke er trygt er det subjektivt. Jeg har forståelse for det. For å få noe gjort må man jobbe for å få det til, og da er det disse mekanismene, at man går via kommunen. Om det er et trafikkfarlig punkt vil det bli utbedret, men på en lang strekning er det vanskelig å få gjort noe fort, sier Eggesvik.
06.19, Berg
– Her er det gang- og sykkelsti. Sånn skal det være, sier fylkesråden.
Sømnaordfører Andrine Solli Oppegaard (Ap) har kommet med på bussen. Hun tar opp fylkesvei 17.
– Fylkesveien er en bekymring for oss. Det er smalt mange steder, og dype grøfter. I år var det ille telehiv, og du måtte sette ned farten betydelig selv når det var tørt, sier hun.
Hun snakker også om fartsgrensene.
– Vi er glade for at farten er senket på Vik, og vi har planer om å søke om lavere fartsgrense på Berg også. Det er mye skoleunger her, sier ordføreren.
– Det er fornuftig, nikker Eggesvik.
06.30, på veien
– Hvorfor ikke lage en app der folk kan melde inn problemer med veien? Så slipper dere å snakke så mye i telefonen. Da kunne man sendt inn bilder med GPS-posisjon, lufter Oppegaard.
Vegdirektøren tar ordet.
– Vi er en fagetat med fagfolk. Vi er på disse veiene året rundt, og vi vet hvor det er telehiv, sier han.
– Nja. Det er jeg nå ikke så sikker på, svarer sømnaordføreren.
06.53, MF «Lysingen»
Det er frokost for reisefølget, speilegg og karbonade på brødskive, samt kaffe, melk og juice – Bindal kommune tar regningen.
Brønnøyordfører Johnny Hanssen (Ap) ble med fra Vennesund. Han merker seg at samferdselsråden har fått en brødskive uten karbonade, bare med speilegg.
– Jeg heter jo Eggesvik, sier fylkesråden og ler.
Hanssen insisterer, og gir sin brødskive til mannen med det eggende navnet.
07.23, Holm
Vel fremme i Bindal kommune møtes reisefølget av nok en ordfører, denne gangen Britt Helstad (Ap). Praten går engasjert om Holm ferjeleie, der utbygging av oppstillingsplasser er utsatt.
– Det er merkelig at mange kommuner ikke leser økonomiplanen vår. Dere må jo være på banen, sier vegdirektør Skjerve.
– Vi glippa der, innrømmer sømnaordfører Oppegaard.
Samferdselsråd Eggesvik tar ordet.
– Det dukker opp nye ting, som i denne saken. Det var bruer på Herøy der fagetaten sa at de ville falle ned. Da måtte vi gjøre noe med det, sier han.
– Holm ferjeleie var inne i planen på sommeren. Så kom dette med akutte bruproblemer, og det ble forskjøvet ett år.
Vegdirektøren understreker at det bør gjøres så fort som mulig.
– I planen for 2018 sto det at det skulle være oppstart i 2021. Det raskeste vi får til er 2020, på grunn av reguleringsplan og anbud. Men da må dere fra Bindal og resten av Sør-Helgeland være på oss, sier han.
– Men dette er det største. sier sømnaordføreren før vegdirektøren bryter inn:
– Det største her på Holm.
Eggesvik trer inn.
– Dette er et stort prosjekt på grunn av trafikkmengden. Jeg kommer til å jobbe for å få dette gjort, men det kan komme noe uventet, sier Eggesvik med forbehold.
– Tenker du trafikksikkerhet finnes ikke det her på Holm. De som kjører har det kjempetravelt på grunn av at de skal nå ferja, sier bindalsordfører Helstad.
– 2018 går med til å ferdigstille alle kriteriene, så går 2019 til reguleringsplan og utlysning, så da er 2020 første mulighet bekrefter Kjell Andersen fra Bindal kommune.
08.00, Fv17 ved Lian
Alle ser ut av bussen, for her er det kupert i berget over oss. Særlig en steinblokk opptar folk.
– Ligger det noe rassikring inne her? spør Britt Helstad.
– Nei, sier Arnt Fagerli fra Vegvesenet.
Eggesvik ser opp på steinen.
– Det ser jo ut som om det er buska som holder den fast!
– Vi inspiserer hvert år med helikopter, så vi har kontroll, slår vegdirektør Skjerve fast.
08.18, Bindalseidet
Vegdirektørens telefon ringer.
– Jeg er på Bindalseidet. Ser på dårlige fylkesveier. Med Svein.
08.39, Røytvoll
På Røytvoll møter Eggesvik Kyrre Sevaldsen, som laget video om Røytvollveien med traktoren sin.
– Jeg skulle gjerne tatt deg med på traktoren tilbake om du vil prøve, tilbød han fylkesråden.
– Kjører jeg for raskt spretter jeg av veien i vårløsningen. I fjor sommer var det også helt jævlig. Nå er det adskillig likere, sier han.
Eggesvik viste forståelse for at veien ikke er god nok.
– Stikkrennene burde vært asfaltert, ser jeg. Statens vegvesen snakket om at det skulle vært noe høvling og lagt asfalt. Jeg hører at når veien opprinnelig ble bygget gikk de gikk og avtalte og la veien ut underveis, det ble litt dårlig underlag, sier han.
Eggesvik
ble da også med på en traktortur
fra Sevaldsens gård til Bindalseidet, og konkluderte med at det var humpete.
Han snakket også med bussjåfør Knut Arne Busch, som reagerer på veistandarden, og det gir han klar beskjed om til Eggesvik.
– Det er en fryktelig dårlig vei. Det må gjøres noe. Den gror ikke av seg selv. Det må innvilges penger og ordnes. Fylkesråden må love å ordne, ellers må han gå tilbake til Bindalseidet, sier han.
– Du kan ikke være imponert? sier han til Eggesvik.
– Ja, dessverre er det mange veier som er sånn, svarer samferdselsråden.
– Du må trylle frem litt penger, sier Busch.
– Det er ikke bare å trylle.
– Men du må prioritere oss!
Fylkesråden kan ikke love noe.
– Arnt, koster det mye å høvle og legge asfalt?
– Det koster flesk med asfalt på stikkveier, sier Arnt Fagerli fra Statens vegvesen. Busch rister på hodet.
– Det er halvferdig her, halvferdig der. Kan dere ikke gjøre dere ferdige ett sted om gangen? Litt alle steder, det er bare dumt, sier han, og snakker om at prosjekter gjøres halvferdige, men så er prosjektbudsjettet tomt, og man legger ned arbeidet, sier Busch mens Eggesvik nikker.
– Vegvesenet må følge opp. Det går nok på kommunikasjon. Etterslepet ligger på 8 milliarder i Nordland. Det må skje noe med måten staten overfører penger til fylkeskommunen. Jeg kan ikke love at denne veien blir tatt med det første, vi politikere jobber ikke sånn med en enkelt vei. Men jeg kan etterspørre informasjon fra vegavdelingen etter et slikt besøk, lovet Eggesvik.
Ordfører Britt Helstad mener noe må gjøres.
– Vi var her i fjor, vi er her nå. Det blir ikke likere. Vi blir fortalt at det skal gjøres noe. Men det blir ikke gjort noe. Det er bare halvgjort, sier hun.
– Vi skal sørge for å få ferdig det vi starter. Men om det tar av økonomisk må vi stoppe, ellers kapper han (Svein Eggesvik, red.anm.) hodet av meg, sier vegdirektør Skjerve, og peker på at fylkestinget kuttet 40 millioner fra vegavdelingens budsjett.
Han legger til at de har mål om å få ordnet Kjelleidet til Bogen i 2018.
– Det var et forslag om én milliard i året for å ta etterslepet på fylkesveiene. Det fungerte med rassikring, og hadde betydd 150 millioner kroner i året til Nordland i året, som ville vært betydelig, sier Eggesvik.
Vegdirektøren peker også på det han mener er et paradoks. Torsdag deltok fylkesråden og han på et møte med yrkessjåfører, der man også tok opp veistandard.
– I går var det fylkesvei 76 og fylkesvei 17 dere var opptatt av. I dag er det altså denne veien.
– Det er synd dere kuttet 40 millioner, sier Busch.
– Det er fordi butikken Nordland går dårligere, sier vegdirektør Skjerve.
10.23, på vei fra Vennesund
Reisefølget er på vei fra Vennesund. Men mangler vi ikke noen?
– Har vi alle med? spør bussjåfør Jann-Anders Aanes.
– Vi har glemt Kjell på Vennesund! utbryter samferdselsråd Eggesvik.
Stemningen som så bryter ut kan nok best beskrives som «lattermild».
Heldigvis for Skjerve var man ikke kommet lenger enn at en snuoperasjon ble gjennomført, og ganske riktig sto vegdirektøren og ventet utenfor Vennesund brygge.
– Her står jeg i telefonen og snakker om Liafjellanlegget på Fv17, og så kjører dere fra meg! sier en påtatt indignert Skjerve da han stiger om bord i bussen.
Sluttreplikken får Eggesvik stå for:
– Tenk, å stå aleine igjen. På Vennesund!
11.09, Dalbotn
Bonde Stig Arne Bjørnseth tok i februar BAnett med på en kjøretur i traktoren langs fylkesvei 44, for å vise hvor dårlig veien er.
Han møter fylkesråden, og går rett på sak.
– Er det satt av penger til denne veien?
– Det er vedlikeholdsmidler, men det er ikke bevilget noe ekstra, må Eggesvik svare.
Det er også ønske om gangfelt over fylkesvei 17 på Dalbotn, og fylkesråden lurer på om det ikke lar seg gjøre å flytte den eksisterende sekstisona lenger nord.
11.30, Skogmo
Brønnøysunds Avis har tidligere omtalt beboeropprøret på Skogmo, der mer enn åtti personer stilte opp for å markere sitt krav om gang- og sykkelsti på Fv17 mellom Skillevika og Tverrlia. Det skal vi komme tilbake til, først et annet spørsmål som opptok beboerne: Det såkalte Stangneskrysset. Krysset er ifølge beboerne trafikkfarlig, og de frykter for at barna skal bli påkjørt når de skal krysse veien for å komme seg til busskuret på østsiden av veien.
Da Eggesvik kom til Skogmo var hans dom over akkurat dette aspektet klinkende klar:
– Her er det for nært svingen. Skal ungene ut der er det livsfarlig å gå ut, sier han til de andre i bussen.
Vegdirektør Kjell Skjerve sier at han tror det finnes en løsning på dette problemet allerede, og Eggesvik sier at en løsning må være delt mellom fylkeskommunen og Brønnøy kommune. Sideveiene er nemlig kommunale, mens busskurene er et fylkeskommunalt anliggende.
Da brønnøyordfører Johnny Hanssen (Ap) entrer bussen starter de en diskusjon.
– Får dere til å flytte krysset, så skal vi flytte skurene, sier Eggesvik klart.
– Fjerner dere veien, ordfører?
– Vi skal i alle fall planlegge løsninger for å koble på fylkesveien lenger ned, sier han.
Det skal nevnes at krysset temaet er sak i formannskapet i Brønnøy onsdag 13. juni. Da er innstillingen i saken som følger:
«1. Rådmannen gis i oppgave å fremme sak om trafikksikkerhet for strekningen Skillevik-Tverrlia på Fv17 herunder fartsgrense, avkjørsel Stangneskrysset og gang- og sykkelvei langs hele strekningen.
2. Saken skal fremmes til politisk behandling høsten 2018.»
Hele gang- og sykkelveien, som er 3,7 km lang, er for øvrig regulert inn, men ikke prosjektert.
Eggesvik er videre klar på at det er mange strekninger som trenger utbedringer og gang- og sykkelveier. Han sier at det er ganske mange verdige veiprosjekter i fylket. Men han mener også at om kommunene går sammen og prioriterer områder de mener er trafikkfarlige – som denne veistrekningen – øker det sjansen for å få det inn i regional transportplan (RTP).
– Når én kommune legger det frem for fylket er det lettere å komme på Fylkestingets prioriteringsliste, men om hele Sør-Helgeland mener dette er viktigst, så er det lettere for oss å prioritere gang- og sykkelvei her, sier han.
– Hva mener du, sømnaordfører Andrine Solli Oppegaard (Ap)?
– Dette det viktigste regionale trafikksikkerhetsprosjektet. Lokalt i Sømna er det gang- og sykkelvei på Berg som er viktigst.
Etter lunsj på Persplassen i Hommelstø tok vegdirektør Kjell Skjerve ordet om spørsmålet.
– Jeg har sendt melding til stakkaren hos oss og sagt «legg denne på ønskelisten», sier han.
Beboerne og kommunen har også reagert på det de mener er for høye fartsgrenser på strekningen.
– Når det gjelder fartsgrenser merker jeg meg at de har skapt mye støy, og vi vil se på dem i høst.
13.30, Persplassen
Etter en tur innover Tosenveien, der sjåførtillitsvalgt Jann-Anders Aanes snakker om utfordringene med veien. Så bærer det tilbake til Hommelstø, der det blir lunsj på Persplassen.
Der tar John Arne Warholm fra Brønnøy næringsforum for seg Tosenveien, og legger frem en rekke statistikker, som viser både hvor mye trafikk det er på veien, og hvor lite man egentlig vet.
Fylkesråden tar ordet.
– Dere snakker om ny vei til Brønnøysund. Har dere vurdert bompenger?
– Det er greit, mener brønnøyordfører Johnny Hanssen.
– Det er en måte å få prosjektet i gang, mener fylkesråden.
– Om veien var bedre hadde vi nok også fått økt trafikken på den. Det ser vi jo er erfaringene med Toventunnelen mellom Sandnessjøen og Mosjøen, mener ordføreren.
Samtidig mener vegdirektøren han må påpeke at ekstra penger til fylket ikke nødvendigvis kan brukes på å utbedre selve veien.
– Når det gjelder fylkesvei 76 er det slik at om vi fikk 150 millioner, så er det en forskrift som sier at de lengste tunnelene må sikres. Der er Tosentunnelen på tredjeplass i Nordland. Det er lav risiko i tunneler, men når det først skjer noe er det alvorlig. Men det er viktig at dere er klar over at vi må bruke slike penger i tunnelene, sier Skjerve.