Statoil er nå i gang med produksjonsboring på Aasta Hansteen-feltet som skal settes i drift i løpet av neste år. I den forbindelse er det etablert en ny beredskapsordning for Norskehavet.

– Ordningen omfatter i hovedtrekk to store beredskapsfartøy som kontinuerlig vil ligge ute i havet, samt et SAR-helikopter som vil være i beredskap på Heidrun-plattformen. I tillegg har vi valgt, for å robustgjøre ordningen ytterligere, å etablere en «medevac-løsning» i Brønnøysund, forteller informasjonssjef i Statoil Sverre Kojedal.

Han ledet an delegasjon fra oljeselskapet samt en SAR-sykepleier og hans sjef fra Health Offshore Services som kom til Brønnøysund for å informere kommuneledelsen om etableringen fredag.

Kombinert ambulanse- og passasjerhelikopter

I praksis betyr det at CHC nå har to helikoptre stasjonert i Brønnøysund. Den nye S92-maskinen som har vært operativ i en uke allerede skal både brukes som ambulanse og til ordinære flyninger til og fra feltet.

– «Medevac-løsningen» gir oss en ekstra ambulansekapasitet, som kan benyttes ved lavere prioriterte oppdrag, slik at SAR på Heidrun kan opprettholde maksimal beredskap for de mest alvorlige tilfellene, forklarer Kojedal.

Helikopteret har plass til 19 passasjerer.

– På flyvninger ut til Aasta Hansteen-feltet, som tar én time og 20 minutter, er maks antall passasjerer 17 på grunn av fuel-behovet, forteller logistikk og beredskap-leder i Statoli Eric Hauge.

S92-maskinen omgjøres til ambulanse med enkle grep. Man tar ut seter for å gjøre plass til båren og utstyret stroppes fast i setene og gulvet.

– Den er like godt utstyrt som et SAR-helikopter. Forskjellen er at en SAR-maskin er spesialtilpasset med alt utstyr permament montert og har dobbel heis, forteller SAR-sykepleier Stein Magne Næve.

Responstiden fra alarmen går til maskinen skal være i lufta er 15 minutter på dagtid og en time på natta.

Ordføreren ble lagt i båren

Ordfører Johnny Hanssen ble utpekt som prøvekanin da Næve demonstrerte det medisinske utstyret. En av nyvinningene er en hjertekompresjonsmaskin.

– Den har allerede reddet liv under en tre timers flytur. Det er umulig å holde i gang like god kompresjonsbehandling manuelt. Jeg jobber også i ambulanse på St. Olav, der ble denne tatt i bruk for halvannet år siden. Vi har også utstyr for trombolytisk behandling ved hjerteinfarkt i medevac-maskinen, sier Næve.

Det jobbes med en løsning som gjør det mulig å starte behandlingen av hjerneslagpasienter i ambulansen også. Man må først finne ut om det er snakk om en blødning eller en blodpropp for å kunne gi riktig behandling. Det gjøres i dag i en CT-maskin på sykehus. Transporttiden dit er kritisk for pasienten. Nå er en løsning i form av en hjelm som gjør samme nytten under utprøving.

– "Stroke finder" kan revolusjonere den prehospitale behandlingen. Dersom den blir godkjent og tas i bruk vil man kunne starte opp behandlingen i ambulansen. Det vil bedre prognosen kraftig for pasientene. Det vil bety enormt mye både for den enkelte pasient og rent samfunnsøkonomisk, sier helse- og arbeidsmiljø-sjef i Statoil, Atle Houg Ringheim, som er med i styringsgruppen for prosjektet.

Glad for økt beredskap og aktivitet

Ordføreren sier seg fornøyd både med den raske helsesjekken og den nye beredskapsordningen.

– Selv om vi ikke fikk SAR hit bedrer medevac-løsningen beredskapen. Det er veldig bra. I tillegg er det en fantastisk løsning med fartøyene ute på feltet som har sykehustjenester ombord og topptrente folk som også kan benytte telemedisin om nødvendig. Jeg er også glad for at vi nå går inn i en periode med en enorm økning i aktiviteten på helikopterbasen igjen, sier Hanssen.

Aasta Hansteen-prosjektet gjør også at Statoil etablerer et midlertidig kontor i Brønnøysund.