Brannsjef Geir J. Hanssen i Brønnøy har gitt Luftambulansetjenesten innspill om anbudsrunden tilknyttet luftambulansehelikoptertjenesten i Norge. I en epost datert 22. mars skriver Hanssen at det siden etableringen av basen i Brønnøysund rundt 1988 har vært en avtale mellom Brønnøy brann- og redningsvesen og Luftambulanseambulansetjenesten om felles håndtering av trafikkulykker med fastklemte personer. Det vil si at Brønnøy brann- og redningsvesen har gitt operativ støtte gjennom et lokalt samarbeide med luftambulansehelikoptertjenesten ved behov.

- Fra juni 2006 har dette vært utvidet til å gjelde hele operasjonsområdet til basen i Brønnøysund. Da som et eget punkt i gjeldende brannordning for Brønnøy kommune. Dette gjelder operativ støtte med forhåndspakket frigjøringsverktøy med samlet vekt på 75 kg og to brannkonstabler ved trafikkulykker i områder uten brann- og redningstjeneste men også for overflateredning med utstyr og to mannskaper, skriver Hanssen.

Opptatt av kapasitet

- Det jobbes nå med å etablere redningsdykkertjeneste i Brønnøy brann- og redningsvesen. Vi vil da være helt avhengig av støtte fra luftambulansehelikopteret for å utføre denne tjenesten i hele operasjonsområdet for helikopteret. Vi tar dette opp nå fordi vi er blitt kjent med at det pågår en vurdering for hvilken helikopter kategori den nye avtalen vil legge opp til fra 2018. Dersom vi skulle få en maskin som har redusert kapasitet i forhold til dagens maskin så vil en kunne risikere at denne viktige tjenesten faller bort eller svekkes for hele regionen og dermed hele helikopteret sitt operasjonsområde, skriver Hanssen.

- Ved mange tilfeller har vi vært gode å ha, som eks. ved hendelser på øysamfunn og områder hvor brann- og redningstjenesten ikke er til stede. Øyområder som i denne sammenheng kan nevnes er Tomma, Løkta, Austbø, Yllvingen, Træna, Lovund, Midlandet m.fl. Områder med store avstander som ved E6 rundt Majavaten/Svenningdal, ytre deler av Brønnøy kommune, Lurøy kommune og områder i Nord Trøndelag osv.

- Risikoen i området er økende, særlig sommerstid. Turistveksten for Sør Helgelands regionen i 2015 var på hele 22% og det er forventet en ytterligere økning i sammenheng med utviklingen av reiselivs prosjektet Trollfjell Geopark. Vi vet og at området som ligger mellom Lovund i nord og Vikna i sør, inneholder Norges største øyområde med ca. 24000 øyer og holmer på høyvann. Området er et yndet sted for kajakkpadling og annen vannsport. Dette medfører naturlig vis en betydelig risikoøkning.

På grunnlag av dette ber Hanssen om å få beholde et helikopter på kategori 3-nivå.

- Dette vil gi et styrket beredskapstilbud for hele operasjonsområdet til helikopteret på samme måte som eks. basen i Ålesund. Vi har også andre sterke enheter i redningsmiljøet som Brønnøysund Røde Kors hjelpekorps som kan bistå ved større ulykker, eks. ras osv.

Kravspesifikasjon sendt

Operativ rådgiver Roy Inge Jenssen ved Luftambulansetjenesten svarte 29. mars på Hanssens henvendelse. Han påpeker at de nye ambulansehelikopterkontraktene skal gjelde fra 1. juni 2018 og i en periode på minimum seks år.

- Innspill til den nye kontraktsperioden ble behandlet på sommeren/høsten 2015, og kravspesifikasjonen ble sendt de aktuelle tilbyderne i slutten av desember 2015. Helse Nord RHF har, på anbefaling fra Luftambulansetjenesten ANS, valgt å gå for et alternativ 2-helikopter i Brønnøysund i ny avtaleperiode. Dette valget er gjort på bakgrunn av medisinske og operative behov for luftambulansetjenesten. Vi er nå i sluttfasen av anbudsperioden, og det er ikke aktuelt å endre kravspesifikasjonen, skriver Jenssen.

Han mener at et alternativ 2- helikopter har god rekkevidde, og påpeker at det er et krav til at man i tillegg til besetningen kan transportere to personer samt utstyr.

- Helikopteret og mannskap skal være utstyrt og trent for å utføre SAR-oppdrag på lik linje med den kapasiteten som er på plass i dag, og på mange områder enda bedre. Dette inkluderer blant annet kapasitet til å hente ut pasienter fra land og sjø ved hjelp av underhengende tau, søke i snøskred, transportere redningshunder, lete etter savnede personer ved hjelp av nattsynbriller og transportere øvrige redningsressurser, som for eksempel redningsdykkere. Det må også bemerkes at denne oppgaven løses med Alt. 1 helikoptre (mindre kapasitet enn Alt. 2) på mange baser ellers i landet, men Helse Nord RHF har valgt å prioritere god kapasitet på alle sine baser (Alt. 2 og Alt. 3), også i fremtiden, mener Jenssen.

Han understreker at det er svært positivt at brannvesenet i Brønnøy har et lokalt samarbeid med luftambulansen i regionen.

- Slik vi vurderer det vil denne beredskapen fremdeles kunne opprettholdes med et mindre helikopter i fremtiden. Vi minner også om at det fra 2018 vil komme på plass nye redningshelikopter ved 330-skvadronen som har søk- og redningstjeneste som sin primæroppgave. Disse nye helikoptrene vil fly mye raskere enn dagens Sea King, og vil kunne bistå i deres region på en bedre måte enn i dag. I løpet av sommeren vil vi vite hvem som skal være operatør i Brønnøysund i ny avtaleperiode, og nøyaktig hvilket helikopter som de skal ha på basen. Den nye operatøren (eller dagens operatør om de skulle vinne frem) vil kontakte alle aktuelle samarbeidspartnere i regionen for å sikre en best mulig overgang/oppstart av ny avtaleperiode, avslutter Jenssen.

Geir Johan Hanssen sier til BAnett at han ikke har ytterligere kommentarer til luftambulansetjenestens svar.

Geir Johan Hanssen har innspill til helikoptervalg. Her er han fotografert ved nedbrenningen av låven som ga plass til nytt teknisk bygg på Hovøya. Foto: Miriam S. Næss