Folkemøte om samferdsel på Kred
I videoen over saken kan du se utvekslingen mellom Johnsen og møteleder Erik Gjemble. Johnsen ble så irritert over å bli avbrutt at han bestemt forlot lokalet, og lukket døren etter seg. Videoen har også med deler av Audhild Bang Randes svar til Johnsen.
Tidligere var det publisert en video der deler av dialogen mellom Gjemble og Johnsen var kuttet. Dette var feil, og videoen er nå oppdatert.
I ettertid har Johnsen postet følgende tekst i kommentarfeltet under saken om folkemøtet:
«Jeg refererte til at Audhild Bang i sitt innlegg sa at svært lite, omlag ingenting har skjedd innenfor reiseliv de siste 10 årene. I tidligere møter har hun fortalt at spørreundersøkelser som Kystriksveien gjennomførte siste sesong viste at turistene ikke så behov for å overnatte i Brønnøysund – da det ikke skjer noe her, og det etter at det offentlige har lønnet personer i 35 år for å arbeide med reiselivutvikling i regionen.Jeg viste videre til at folketallet i Norge har gått opp med omlag 40 år siden 1970, mens det på Helgeland er gått ned med omlag 8% i samme periode. At folketallet nå går ned i Brønnøy og at barnekullene er kraftig redusert i løpet av noen år – at vi Brønnøysund sentrumsområde nå faktisk har en demografisk utvikling som ligner på det vi hadde i Tosbotn og indre deler av Velfjord for 40 - 50 år siden, og at det nå var behov for å tenke nytt i regionen for å få til utvikling.I den sammenhengen er det et prosjekt som teller mer en noen annen – oppgradering av Brønnøysund lufthavn. Til tross for at analyser viser Brønnøysund lufthavn kan oppgraderes til å kunne betjene fly som er egnet i reiselivsammenheng for en kostnad som tilsvarer omlag 6% av kostnadene for den planlagte flyplassen i Mo i Rana, er det et ikke-tema blant politikerne i regionen. De bruker tid på å motarbeide Rana-flyplassen, men de bruker ikke tid på å jobbe for en utvikling av Brønnøysund lufthavn.Det jeg ikke fikk si var:Analyser viser:At en oppgradering av Brønnøysund lufthavn vil kunne tilføre influensområdet for flyplassen 1500 – 2000 nye arbeidsplasser i årene som kommer – arbeidsplasser som ikke vil komme uten slik oppgradering, 400 – 600 av disse i Brønnøysund. At økt trafikk som følge av oppgraderingen – 800 mill. europeere kan reise direkte til Brønnøysund – eksempelvis med de nye flyene som Widerøe har anskaffet, trolig vil finansiere utbyggingen langt på vei.At et turistvolum som en slik oppgradert flyplass gir mulighet for, muliggjør realisering av tilbud i Brønnøysund som vi ellers ikke vil ha mulighet for å realisere – eksempelvis bade-svømmanlegg av høy standard – til glede også for lokalbefolkningen, ikke minst for barn og unge.At verdiøkningen på eiendom i Brønnøysund, som resultat av oppgraderingen, i løpet av 15 - 20 år trolig vil være 50% høyere enn uten oppgradering. Altså vil et hus som i dag er verdt 3 millioner om 15 - 20 år være 1,5 millioner mer verdt enn uten slik oppgradering.At et turistvolum som en slik oppgradert flyplass gir mulighet for, vil kunne bety 150 - 200 millioner kroner i årlig økt omsetning i butikker og utesteder i Brønnøysund.Men det fikk jeg ikke anledning til – det var ikke det som skulle prates om. Man skulle prsate om det samme man hadde pratet om de siste 15 - 20 årene.Derfor hadde ikke jeg noen mer å gjøre i møtet, men det var mange nok der som er mer interessert i å prate om det en meg.»