Nye rutiner hos Posten Norge skaper frustrasjon og utfordringer hos befolkninga i distriktet. Vanlige postpakker som tidligere ble levert på døra blir nå fraktet til nærmeste postkontor. For å få pakken må man enten melde fra på nett eller eller via telefon. Da tar postbudet den med fra postkontoret og leverer til kunden.

En annen mulighet er å hente den sjøl på nærmeste postkontor. For innbyggere som bor langt unna post i butikk kan dette skape utfordringer. Spesielt for eldre uten bil. På vegne av seg sjøl og mange andre gir blogger Terje Årseth uttrykk for sin frustrajon om dette i sin blogg. terjeaa.blogg.no

"For oss som bor langt fra nærmeste post i butikk, er landpostbudet en viktig del av hverdagslogistikken. Vi er rett og slett avhengig av landpostbudet, og vi er svært fornøyde med de utrolig hyggelige og serviceinnstilte menneskene som har denne jobben her. Fram til 1. mars ytet Posten den service at de tok med postpakker som kom til oss som bor langt unna pakkeutleveringspunkt, i vårt tilfelle 4,5 mil. Å kjøre 9 mil ens ærend for å hente en pakke synes jeg er drøyt. Men fra 1. mars bestemte Posten sentralt at dette var en ordning vi ikke lenger kunne få ha. Nå får vi en hentelapp i postkassen, og hvis vi vil ha pakken hjemkjørt, må vi melde fra om dette på nett eller telefon, skriver Terje Årseth i sin blogg.

Tok fem dager

Han gir et eksempel på hvordan han opplever denne nye situasjonen. 21. mars fikk han en hentelapp på en postpakke, og samme dag ga han beskjed via Postens nettsider om å få pakken hjemkjørt. Han fikk raskt svar fra Posten om at han var tildelt et saksnummer, og bestillinga ville bli behandlet så snart en saksbehandler var ledig.

"Dagene gikk, påsken kom og gikk, og tirsdag 29. mars fikk jeg mail fra Posten igjen, da hadde tydeligvis en saksbehandler blitt ledig. Beskjeden var at pakken ble levert dagen etter. Samtidig fikk jeg også en mail med "takk for din bestilling", der det framgikk at pakken ikke ble levert neste dag, men ytterligere en dag senere. Jeg ringte da kundeservice hos Posten for å få klarhet i hvilken av dagene de forespeilet hjemkjøring, den egentlig ville komme. Etter å ha hørt meg gjennom en eviglang meny, ringte det endelig. Men da var det ingen hos Posten som tok telefonen. Pakken kom i dag, på den femte arbeidsdagen etter at jeg bestilte levering av pakken".

En utfordring for eldre

Han synes at dette ikke holder mål, og kan ikke forstå hva Posten vil oppnå med dette byråkratiet og ekstra merarbeidet både for Posten sjøl, og for kundene.

"Jeg vet også at eldre mennesker som ikke har lært seg å bruke internett, og som heller ikke har fått svar hos den såkalte "kundeservice" hos Posten, har måttet vente alt for lenge på f.eks. medisinpakker".

Årseth avslutter sitt innlegg med følgende melding til Posten Norge.

"Kjære Posten, syns du dette er god kundeservice? Syns du 5 dager ekstra leveringstid er greit? Og ikke minst kjære Posten, kan du fortelle meg hva du sparer på dette? Eller kanskje er det ikke besparelse som er viktig, du har bare behov for å vise at vi som fremdeles klorer oss fast langt unna dine utleveringspunkt, egentlig bare er hår i suppa di"?

Kundene ikke hjemme på dagtid

Pressesjef John Eckhoff hos Posten Norge mener at Årseths opplevelse ikke er et representativt eksempel for den nye ordningen

- Når kundene bestiller gratis levering av pakken sin så skal de ha den to dager etter bestilling. Dette eksemplet handler nok om at påska med mange helligdager kom imellom, og muligens kommunikasjonssvikt. Men jeg kan skjønne at kundene trenger litt tid for å venne seg til uvante rutiner, sier Eckhoff

Han opplyser at de siste årene har landpostbudene gjort mange bomturer når de skal levere postpakker. Dette kan dreie seg om flere tusen stopp i løpet av en dag i den store sammenhengen.

- Behovet er endret, for mange av kundene er ikke hjemme på dagtid, og da får ikke postbudene levert pakkene. Vår erfaring er at kundene venner seg til de nye ordningene etter hvert. Jeg synes også at det er ei stigmatisering av eldre i dette  eksemplet. De aller fleste eldre bestiller både legetime og får mat i hus ved egen hjelp. I denne nye ordninga trenger de heller ikke kjøre til post i butikk for å hente pakken sin. De kan ringe og bestille for å få pakken levert heime. Posten Norge må også tilpasse sitt samfunnsansvar og den daglige virksomheten. Da må man finne en god balanse mellom posttjenester og samfunn, og vi håper dette vil fungere til det beste etter hvert, sier pressesjef John Eckhoff.