Forrige uke var det flere brudd på ledningsnettet som forsyner Torgøyan. Brønnøy kommune la ut melding på sin hjemmeside, men BAnett har fått innspill om at informasjonen kunne vært bedre.

Savnet SMS

Bjørn M Koerner, som bor på Toft, er en av dem som ble rammet av vannbruddet, og han etterlyser bedre informasjon under slike hendelser.

- Det er svært beklagelig at det ikke kan informeres i forkant med SMS når vannet blir stengt for andre gang. Vannbruddet ble reparert sen ettermiddag på tirsdag, med SMS som info, helt OK. Så blir det tatt igjen på kvelden cirka kl. 22.00, uten at det ble informert om dette, i alle fall ikke på SMS. Tok kontakt med vakttelefonen for vannverket cirka kl. 05.30, og da viste de fremdeles ingen ting. Det må være mangel på rutiner, eller prioritering av informasjonen, som gjør at dette ikke blir fulgt opp når slike hendelser oppstår. Hva er Brønnøy kommune sine rutiner for dette?

Kommunen beklager

Stephen Høgeli, avdelingsingeniør vann og avløp i Brønnøy kommune holdt BAnett og leserne informert under vannbruddet, men erkjenner at det ikke ble informert godt nok om brudd nummer to.

- Vi beklager informasjonssvikten og er helt enig at denne ikke ble god nok ved brudd nummer to på hovedlinjen. Vi har hatt en intern evaluering og har ambisjoner at dette skal bli bedre ved neste hendelse.

For optimistisk

Høgeli sier at dette skyldes at man var for optimistisk med hensyn til tid for reparasjon av siste skade.

- Vi fant den siste lekkasjen kl. 24.00 og trodde at denne skulle være utbedret i løpet av natta. Vi burde selvfølgelig ha sendt melding mellom kl. 06.00 og 07.00 påfølgende dag, da vi så at dette ikke holdt. Årsaken til at det tok mye tid var utfordrende forhold med mye tele samt at selve bruddstedet ikke ble funnet før på nattmorgenen. Avslutningsvis fikk vi ikke lagt ut informasjon tidsnok på hjemmesidene på grunn av sykdom hos nøkkelpersonell. Nok engang beklager vi ovenfor de berørte og har gjort grep slik at vi skal være bedre rustet på å gi info ved neste hendelse, skriver Høgeli til BAnett.

Stephen Høgeli i Brønnøy kommune erkjenner at informasjonen ikke var god nok ved brudd nummer to. Foto: Miriam S. Næss