Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har bestilt en vurdering av skolekvaliteten ved alle videregående skoler i Norge. Det er Senter for økonomisk forskning (SØF) i Trondheim som har vært sensor for skolene, og som har delt ut karakterer.
Samtlige 359 videregående skoler er målt på sju indikatorer som til sammen gir en karakter mellom 1 og 6 - akkurat slik elevene får.
Forskerne har tatt høyde for at elevenes bakgrunn varierer mellom skolene, gjennom å kontrollere for blant annet karakterer fra ungdomsskolen og sosial bakgrunn.
Svake resultater i nord
Resultatet av undersøkelsen er svært dårlig for de tre nordligste fylkene i landet. Skolene i Nordland og Troms får et karaktersnitt på 1,8, mens skolene i Finnmark har et snitt på 1,2.
33 av de i alt 37 videregående skolene i Nordland, Troms og Finnmark ligger under landsgjennomsnittet, målt etter hvor mye skolene bidrar til elevenes utvikling.
– Hvilket fylke du bor i og hvilken videregående skole du går på, kan ha mye å si for hvilke resultater du får på skolen. Slik bør det ikke være, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.
Brønnøysund langt nede
Brønnøysund videregående skole (BVS) får karakteren 1,2, og havner dermed på 349. plass på listen. Polarsirkelen VGS i Rana og Mosjøen får karakteren 2. Sandnessjøen videregående skole kommer best ut på Helgeland, med karakteren 3,4.
Resultatene over er målt for årskullene som begynte på videregående i 2008 og 2009. For årskullene som begynte i 2006 og 2007 kommer Brønnøysund videregående skole noe bedre ut, med karakteren 2,4.
Brønnøysund har svake resultater på alle de sju parametrene som er lagt til grunn i undersøkelsen, men kommer spesielt dårlig ut på fullføring, deltakelse og normert progresjon. Alle indikatorer på hvor mange elever som deltar i og fullfører et skoleløp.
Det er flere usikkerhetsmomenter knyttet til vurderingen av de ulike parametrene. Men i rapporten kommer det frem at den faktiske skolekvaliteten ved BVS med 95 prosent sannsynlighet er innfor intervallet 1-1,9.
Lenke: Les hele rapporten her.
Dette er skolene målt på
Forskerne har utviklet et sett med syv skolebidragsindikatorer som til sammen gir et mål på skolekvalitet. Disse syv indikatorene er:
1. Fullføring: Hvor mange fullfører videregående skole innen fem år etter avsluttet grunnskole?
2. Deltagelse: Hvor mange deltar i videregående opplæring alle semestre etter avsluttet grunnskole til og med 6. semester?
3. Normert progresjon: Hvor mange fullfører videregående skole tre år etter avsluttet grunnskole?
4. Normert fullføring: Hvor mange er i fullfører videregående skole på tre år for studieforberedende program og fire år for elever på yrkesfaglig program?
5. Gjennomsnittlig standpunktkarakterer på vitnemålet
6. Norskeeksamen: Avsluttende karakter i norsk hovedmål.
7. Skriftlig eksamen: Gjennomsnitt på alle skriftlige eksamener.
Undersøkelsen har ikke vurdert eierskap og lederskap i skolene, ressurstilgang, lærerkvalitet, størrelse, elevsammensetning og levekår for øvrig.