Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har bestilt en vurdering av skolekvaliteten ved alle videregående skoler i Norge. Det er Senter for økonomisk forskning (SØF) i Trondheim som har vært sensor for skolene, og som har delt ut karakterer.

Samtlige 359 videregående skoler er målt på sju indikatorer som til sammen gir en karakter mellom 1 og 6 - akkurat slik elevene får.

Forskerne har tatt høyde for at elevenes bakgrunn varierer mellom skolene, gjennom å kontrollere for blant annet karakterer fra ungdomsskolen og sosial bakgrunn.

Svake resultater i nord

Resultatet av undersøkelsen er svært dårlig for de tre nordligste fylkene i landet. Skolene i Nordland og Troms får et karaktersnitt på 1,8, mens skolene i Finnmark har et snitt på 1,2.

33 av de i alt 37 videregående skolene i Nordland, Troms og Finnmark ligger under landsgjennomsnittet, målt etter hvor mye skolene bidrar til elevenes utvikling.

– Hvilket fylke du bor i og hvilken videregående skole du går på, kan ha mye å si for hvilke resultater du får på skolen. Slik bør det ikke være, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Brønnøysund langt nede

Brønnøysund videregående skole (BVS) får karakteren 1,2, og havner dermed på 349. plass på listen. Polarsirkelen VGS i Rana og Mosjøen får karakteren 2. Sandnessjøen videregående skole kommer best ut på Helgeland, med karakteren 3,4.

Resultatene over er målt for årskullene som begynte på videregående i 2008 og 2009. For årskullene som begynte i 2006 og 2007 kommer Brønnøysund videregående skole noe bedre ut, med karakteren 2,4.

Brønnøysund har svake resultater på alle de sju parametrene som er lagt til grunn i undersøkelsen, men kommer spesielt dårlig ut på fullføring, deltakelse og normert progresjon. Alle indikatorer på hvor mange elever som deltar i og fullfører et skoleløp.

Det er flere usikkerhetsmomenter knyttet til vurderingen av de ulike parametrene. Men i rapporten kommer det frem at den faktiske skolekvaliteten ved BVS med 95 prosent sannsynlighet er innfor intervallet 1-1,9.

Lenke: Les hele rapporten her.

Dette er skolene målt på

Forskerne har utviklet et sett med syv skolebidragsindikatorer som til sammen gir et mål på skolekvalitet. Disse syv indikatorene er:

1. Fullføring: Hvor mange fullfører videregående skole innen fem år etter avsluttet grunnskole?

2. Deltagelse: Hvor mange deltar i videregående opplæring alle semestre etter avsluttet grunnskole til og med 6. semester?

3. Normert progresjon: Hvor mange fullfører videregående skole tre år etter avsluttet grunnskole?

4. Normert fullføring: Hvor mange er i fullfører videregående skole på tre år for studieforberedende program og fire år for elever på yrkesfaglig program?

5. Gjennomsnittlig standpunktkarakterer på vitnemålet

6. Norskeeksamen: Avsluttende karakter i norsk hovedmål.

7. Skriftlig eksamen: Gjennomsnitt på alle skriftlige eksamener.

Undersøkelsen har ikke vurdert eierskap og lederskap i skolene, ressurstilgang, lærerkvalitet, størrelse, elevsammensetning og levekår for øvrig.