Lørdag la Sigrid Næss Ebbesen ut et innlegg på SAS sin facebook-side der hun beskriver sin opplevelse med Star Aliance, SAS og Lufthansa da hun og Runar Jakobsen Unhjem skulle til St. Petersburg for å se to kamper i fotball-VM. Ebbesen og Unhjem skulle reise til St. Petersburg for å se to kamper i fotball-VM helgen den 22. juni. Det som begynte som en enkel reise til og fra endte med 26 bestilte flyreiser, stress og tårer.

Krøll med pass og tåke

Paret hadde bestilt reiser fra både SAS og Lufthansa, som begge er en del av Star Alliance, og de fikk først problemer når et fly fra Kirkenes til Oslo ble kansellert på grunn av tåke. Dette førte til at de ikke kunne ta turen som planlagt. Ebbesen mener dårlig kommunikasjon mellom flyselskap førte til at hun og Unhjem måtte bestille til sammen 26 flyturer med en prislapp på cirka 30.000 norske kroner. Til slutt ble det fly fra Oslo til Kirkenes, etterfulgt av en trang minibusstur over grensen til Murmansk, for så å fly til St. Petersburg. På returdagen fikk paret beskjed om at Lufthansa hadde avbestilt hjemreisen automatisk, siden paret ikke benyttet innreisebilletten. De klarer allikevel å få bestilt en ny flytur til senere på dagen, men får ikke reist hjem før neste dag, siden denne turen også ble kansellert og utsatt til neste dag.

Ønsket om refundering ble vanskelig selv om begge flyselskapene er under Star Alliance, grunnen til dette er at SAS mener Lufthansa står ansvarlig, siden de ikke informerte kunden om automatisk avbestilling. Lufthansa mener på den andre siden at SAS står i skyld, ettersom SAS måtte kansellere turen fra Kirkenes til Oslo.

SAS får kritikk etter å ha svart på facebook-innlegget. I svaret ber flyselskapet Ebbesen om å fylle ut et skjema. Ebbesen sier selv at hun mest sannsynlig ikke kommer til å fylle ut dette skjemaet, ettersom det er snakk om såpass mange flybestillinger. Paret satser på at de må ta i bruk reiseforsikringen for å få refundert beløpet på cirka 30.000 norske kroner.

SAS: - Beklagelig

Pressekontakt Tonje Sund hos SAS sier det er beklagelig at paret hadde en lei reiseopplevelse, men at flyselskapet ikke anledning til å ta saksbehandling av enkeltsaker via media.

- Men for å gjøre det enkelt for dem å ta kontakt i en kompleks sak, så har vi opprettet et saksnummer hos vår kundeservice for dem. De kan dermed ta kontakt med oss, slik at vi kan ha en direkte dialog, sier Sund.

Hun understreker at SAS naturligvis vil ta ansvar for den delen av reisen som de har ansvaret for.

- På generelt grunnlag er det nyttig som reisende å være oppmerksom på at hvilke muligheter man har. Hvis noe uforutsett skjer, så kan det være avhengig av om man har en gjennomgående billett. Det vil si. hvorvidt man reiser videre med samme eller samarbeidende flyselskap under samme booking-referanse. Det er også viktig å sjekke at man har med all nødvendig dokumentasjon for reisen, som pass og visum, dersom det er påkrevd, sier Sund.