– Vi kommer til Helgeland, sier flykaptein og styreformann i FlyViking AS, Ola Giæver jr til Helgelands Blad. Vi fikk noen korte kommentarer mellom landingene i kraftig vind mandag morgen, første dag med ordinær rutetrafikk i det nye flyselskapet.

Ventet på været

Flyselskapets jomfrutur sto en stund i fare på grunn av uværet i Troms og Finnmark. Men 06.51 gikk første avgang fra Tromsø, til Hammerfest. FlyViking landet i Hammerfest nær to timer før første Widerøe-avgang fra Tromsø landet samme sted.

FlyViking-maskinen i Tromsø før avgang på den historiske første ruteturen til Hammerfest, mandag 27. mars. Foto: Inger Hilde Wiig Tobiassen/Avinor

Om bord var mediefolk og passasjerer, blant dem to ungdommer fra Ålesund, som hadde bestilt plass for å bli med på jomfruturen. Ordfører i Hammerfest Alf E. Jakobsen var med på turen, og hilste velkommen ved ankomst i Hammerfest.

– Dette er en veldig flott dag for oss i Hammerfest. Er det noen som kan ta oss ned i et slikt vær, så er det Ola Giæver, sa ordføreren.

– Det er gøy å være tilbake. Jeg landet her med Twin Otter første gang i 1980. Vi lover å komme igjen, og igjen, og igjen, sa Giæver.

Fra Hammerfest ble kursen satt tilbake til Tromsø, og videre til Bodø, der maskinen landet klokka 11.13.

Får fire maskiner

Flyselskapet har fått levert to Dash 8-maskiner, hvorav den ene nå skal gå i rutetrafikk med Tromsø som base.

Ytterligere to maskiner er under levering i løpet av våren. Men Giæver vil foreløpig ikke røpe detaljer rundt hva flyselskapet planlegger å gjøre på Helgeland.

– Ut fra hensynet til konkurrenter kan vi foreløpig ikke gå i detaljer, sier Giæver.

Fra 2. april innfører Widerøe 50-seters maskiner i rutene på Stokka og Brønnøy. Samtidig reduseres antall daglige avganger fra 10-11, til 5-6. På Stokka blir det kun direkteavganger til Bodø og Trondheim, i tillegg til de to ukentlige Oslo-flyene.

Dermed blir det ikke lenger mulig å ta fly mellom Stokka og Brønnøy.

Mye tyder på at FlyViking vil satse på ruter som går direkte fra flyplasser på Helgeland til og fra Oslo.

Norwegian?

En talsmann for Norwegian sa før helga til Aftenposten at de er åpne for å inngå rutesam- arbeid med FlyViking, på samme måte som SAS og Widerøe samarbeider.

Giæver mener de to selskapene har samme profil og at begge vil kunne profittere på å ta opp konkurransen med samarbeidspartnerne SAS og Widerøe.

– Jeg har hatt en rekke møter med Norwegian og Bjørn Kjos om et tilsvarende samarbeid. Det dreier seg da om at FlyViking og Norwegian skal innrette ruter slik at vi kan skaffe passasjerer til hverandre, sa Giæver til Aftenposten