Kirvil Elise Stoltenberg og Olav Kjetil Bang har to ganger fått avslag på søknaden om konsesjon ved boplikt på eiendommen i Selfjord i Bindal.

Uten vei og strøm

Eiendommen er en odelseiendom og det er boplikt på den. Boplikten gjelder boliger som er eller har vært i bruk som helårsbolig. Bolighuset og kårboligen på eiendommen ble bygget før 1900 og skal være i teknisk dårlig stand. I tillegg er det to uthus og et naust. Alle byggene har behov for omfattende vedlikehold, og eiendommen har ikke vært bebodd på vel 56 år. Den omsøkte eiendommen er på i overkant av 5000 dekar med åtte dekar dyrkingsjord og nesten 2200 dekar produktivt skogareal. Stedet brukes i dag som feriested for storfamiliene, samt utleie av storviltjakt.

—Det er ikke egnet å bo i Selfjord året rundt da det ikke er strøm, vei eller vann, og heller ikke egnet for sjøtransport på grunn av trang og grunn innseiling for eventuelt ferje. Det er også utfordringer med is om vinteren, skriver Stoltenberg og Bang i klagen på avslaget om konsesjon ved boplikt.

Ønsker sameie

De skriver også at Selfjord ikke er en gård å leve av, men et flott og krevende sted der det er behov for stor innsats for å holde bygninger og kulturlandskapet i hevd.

—Derfor må gården drives på fritiden, noe to generasjoner har gjort de siste atten årene. Nå ønsker eldste generasjon å trekke seg ut. Vi i neste generasjon ser at vi kan drive Selfjord bedre sammen, enn hver for oss, skriver klagerne.

Våningshuset i vest disponeres av Kirvil Stoltenberg med familie, mens den østlige delen disponeres av Inger Marie Bang. Hun har bruksrett så lenge hun ønsker dette, deretter går det over til Stoltenberg. Den andre boligen disponeres av Olav Kjetil Bang med familie. De har også kommet frem til at Stoltenberg skal være koordinator for praktiske ting i sameiet som fakturering renovasjonsgebyr, eiendomsskatt, nabovarsling med mere. Dette mener de er en løsning som ikke skal gi kommunen vesentlig ekstraarbeid.

De mener også den beste driftsformen er sameie og viser til konsesjonslovens paragraf 9 punkt 2 om driftsmessig god løsning og punkt 4 om hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.

Likhetsprinsippet

Saken ble første gang behandlet i november 2017. Kommunestyret valgte den gang å gå mot rådmannens innstilling om å innvilge fritak fra boplikten. Petter Bjørnli og Høyre la frem et forslag om å avslå konsesjonssøknaden. Dette med bakgrunn i at Bindal kommunestyre ønsker å få færrest mulig hjemmelshavere å forholde seg til. Samtidig oppfordret kommunestyret søker å ordne opp i privatrettslige forhold med hensyn til bruksrett på eiendommen før ny konsesjonssøknad fremmes. Bjørnlis forslag ble vedtatt med ti mot seks stemmer.

Den 1. mars la rådmannen frem en positiv innstilling i saken for kommunestyret. Rådmannen skriver at ved vurdering av de ulike hensynene så taler alle utenom opprettelse av sameie for å innvilge konsesjon. Det understrekes at sameiemomentet alene vurderes i denne saken ikke å være tilstrekkelig grunnlag for å nekte konsesjon. Det vises også til at det tidligere har blitt gitt konsesjon for boplikt i sameie i områder uten veiforbindelse og annen kommunikasjon og rådmannen ville legge likhetsprinsippet til grunn. På denne bakgrunnen ville rådmannen innvilge fritak fra boplikten og gi konsesjon på erverv av eiendommen i sameie.

Den 1. mars valgte politikerne å gå mot rådmannens innstilling på nytt og begrunnet dette med at det ikke hadde kommet noen nye momenter i saken. Nok en gang ble forslaget fremmet av Høyre, men denne gang enstemmig vedtatt.

Fylkesmannen vil ha svar

Klagen ble sendt videre til Fylkesmannen i Nordland som er klageinstans og avgjørelsen fra fylkesmannen vil være endelig ettersom kommunestyret fastholdt sitt vedtak om avslag.

Fylkesmannen i Nordland ber i et brev sendt 14. mars Bindal kommune begrunne avslaget kommunestyret gjorde 1. mars. Fylkesmannen viser til at rådmannen ved begge behandlingene hadde innstilt på at konsesjon skulle innvilges. Fylkesmannen ber også om en konkret vurdering fra kommunen som viser hva som skiller denne konsesjonssaken fra de tre sakene hvor søknad om konsesjon ble innvilget. I tillegg må kommunen svare på om det har betydning at Stoltenberg skal eie to tredjedeler av eiendommen, mens Bang skal eie en tredjedel.

—Har kommunen gitt et svar til fylkesmannen?

—Administrasjonen lager en sak til kommunestyret 26. april der vi viser til brevet fra fylkesmannen, og der vi redegjør for de tre sakene fra 2010, 2011 og 2017. Det blir ingen innstilling og rådmannen ber kommunestyret om å svare på brevet, skiver rådmann Knut Toresen i en e-post til Brønnøysunds Avis.