Facebook tas i økende grad i bruk lokalvalget, og i Brønnøy bruker flere av partiene nettverket i sin valgkamp. Mest aktive er Brønnøy Høyre. Partiet presenterer kandidat for kandidat og har lagt ut 15 innlegg bare den siste uken. Partiet har også benyttet seg av kjendis og høyremedlem Arne Hjeltnes, som har spilt inn en appell med støtte til Paul Birger Torgnes' sitt kandidatur.

Brønnøy Sp har også lagt seg på en personlig linje, i valgkampvideoen lagt ut på partiets facebookside søndag handler det først og fremst om at ordførerkandidat Trond Horn lager søndagsmiddag hjemme.

Brønnøy Venstre legger også ut en god del, 7 innlegg siste uke, mange av dem leserinnlegg og kommentarer til aktuelle nyheter.

- Ingen dum idé

BAnett har spurt Christian Kamhaug, rådgiver og fagleder for digital kommunikasjon i kommunikasjonsbyrået Gambit H+K, om hva han synes om facebookbruken til brønnøypartiene. Han mener på generelt grunnlag at facebook passer godt i et kommunevalg, fordi det handler om personer.

- Det er en utfordring for politikerne å balansere det politiske jeg med det personlige jeg. Dette gir seg for eksempel uttrykk i Sp-ordførerkandidat Trond Sverre Horns lange video fra søndagsmiddagen. Som han selv sier – det har ingenting med politikk å gjøre, men alt med ham å gjøre. Her får han vist frem personen Trond Sverre, som mange av velgerne kanskje treffer på butikken eller på fotballtrening. Ettersom mange velgere tenker annerledes i lokalvalgene enn i Stortingsvalget, og stemmer mer på person enn parti, er det ingen dum idé å vise frem hvem man er som person. Jeg tror det kan være lurt for lokalpolitikerne å fortelle velgerne hvem de er og hva de står for – utover det som står i partiprogrammet. Du kan si mye om kvaliteten på filmen – og ikke minst lengden – men det er udiskutabelt at det gir et personlig inntrykk av hvem Trond Sverre er, skriver Kamhaug til BAnett.

Liker Hjeltnes

Kamhaug påpeker at sosiale medier gitt nye muligheter for politikerne å komme frem med sine budskap i videoform, selv om politisk TV-reklame fremdeles er forbudt i Norge

- Nå er det ikke alt som er like bra, og selv om vi nok har en litt lavere terskel for kvaliteten på videoinnhold på sosiale medier enn på TV, er det ikke alt som burde vært publisert. Nettet flommer over av mer eller mindre pinlige forsøk på å fremstå «kule» på video. Det er sjelden en god plan. Det som man kan lykkes med, er å fortelle velgerne hvorfor de skal stemme – og hvorfor den stemmen skal være på deg. Jeg synes filmen med Arne Hjeltnes som Brønnøy Høyre har publisert fungerer godt. Det er Hjeltnes, og ikke Paul Birger som skryter, og filmen er uten fiksfakseri og den er kort! Som Anders Anundsen har bevist – det er ingen som orker å se en halvtimes video på nett.

Mye å lære

- Uten at jeg ønsker å rangere innsatsen til partiorganisasjonene i Brønnøy, så er det noen som har fått det til sånn tålig bra, mens andre egentlig burde la være, konkluderer Kamhaug.

- Etter å ha fulgt en horde med politiker og politiske partier på Facebook så langt i denne valgkampen slår det meg at de aller fleste partiorganisasjonene kunne ha tjent på å bruke tiden frem til neste valg på å faktisk lære seg hvordan sosiale medier fungerer. Sammenlignet med de fleste profesjonelle merkevarer som opererer på Facebook har partiene enormt å lære. Bare med en bedre forståelse for mekanikken i plattformen, kunne budskapene kommet ut til flere. Og, ikke minst – det ville ikke sett så hjelpeløst ut.

Han anbefaler partiene å bruke tiden frem til valget til å presentere kandidatene sine og hva de står for.

- Bruk gode bilder (ikke screenshots av partiprogrammet!) og tenk korte, konsise og hyppige budskap. Kan man oppfordre følgerne sine til å gjøre noe aktivt? Jeg har sett flere mini-kampanjer der venner og familiemedlemmer går god for listekandidater på Facebook. Jeg kommer selv til å gi en «slenger» til et annet parti enn dem jeg stemmer på ved mitt lokalvalg, fordi jeg kjenner henne som en smart dame. Men, jeg hadde aldri fått med meg at hun står på listen om hun ikke hadde delt det på Facebook.

- Sosiale medier vil ikke avgjøre valget i 2015 – men sjansen er stor for at flere kandidater som har laget sine egne kampanjer vil hoppe oppover på listene, mener Christian Kamhaug. Foto: Pressefoto