Med statsminister Erna Solberg som gjest ble kontrakten signert av konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven, Ståle Rasmussen.

Det skal bygges inntil fire nye hurtigruteskip på verftet i Ulsteinvik på Sunnmøre, torsdagens kontraktssignering gjelder for ti skip som er tenkt for ekspedisjonsseilinger, med opsjon på to skip til.

Norsk verft mot 12 internasjonale

– Det er tilfredsstillende å kunne konstatere at norsk verftsindustri er i verdensklasse. Gjennom denne prosessen har vi fått bekreftet at det er en fantastisk innovasjonstakt i norsk maritim næring. Og aller størst er den her hos Kleven. Det lover godt for fremtiden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Milliardinvesteringer

Ifølge ham er dette den største investeringen i Hurtigrutens historie.

– Denne investeringen, som har en verdi på flere milliarder kroner og er den største i Hurtigrutens historie, handler om mer enn nye skip. For Hurtigruten handler dette om hvilket enormt potensial som ligger i reiseliv, en av de internasjonale industriene med størst vekst. Samtidig vil skipene vise at Norge er en av verdens fremste verftsnasjoner, sier

Konsernsjefen eller pressemeldingen går ikke inn på hva som er det fullstendige beløpet.

4-600 arbeidsplasser

– Vi tilhører en del av norsk industri som er inne i en krevende periode med store omstillinger. Oppdraget sikrer verdiskapning og arbeidsplasser i flere år fremover. Nå gleder vi oss bare til å komme i gang, sier administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen.

150-200 verftsansatte vil være i arbeid i byggeperioden, i tillegg til to til tre ganger så mange ansatte hos underleverandører, ifølge Hurtigruten.

– Det betyr mye for oss at de nye skipene skal bygges i den samme leia som vi seiler i hver eneste dag, sier Daniel Skjeldam.

Statsminister Erna Solberg, konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen. Foto: Olav Thokle