Kay-Trygve Johansen har vunnet sin ankesak mot Hurtigruten i Hålogaland lagmannsrett. Johansen ble oppsagt som overstyrmann i Hurtigruten etter at hurtigruta «Finnmarken» 5. august 2016 fikk en grunnberøring under seiling i Finnsnesrenna sør for Tromsø på vei til Finnsnes.

Johansen har stått frem i Nordlys og iTromsø i forbindelse med rettssaken.

La om kursen

Lagmannsretten støtter seg til tingrettens oppsummering av saken, der det fremgår at han fikk beskjed av skipets kaptein om å legge kursen i vestre løp ved passering av Finnesnesrenna. Johansen planla i stedet å legge kursen i det østre løpet, men endret kurset før han seilte gjennom på grunn av tåke, og gikk derfor i det vestre løpet da grunnberøringen skjedde.

Noe av bakgrunnen var at mappen i navigasjonssystemet manglet seilingsrute for vestre løp.

Fikk grunnberøring

Med seg på broen hadde overstyrmannen en ganske fersk førstestyrmann, som fikk ordre om å holde utkikk. Om det videre hendelsesforløpet skriver retten:

«De passerte Gisundbroen med ca. 9 knops fart og Johansen og [førstestyrmannen] registrerte deretter et grønt blink på babord side. Det var på dette tidspunkttett tåke og sikten var ca. 50 meter. Radar og kartmaskiner var da stilt inn på 0,25nm. Både Johansen og [førstestyrmannen] holdt utkikk og fokuserte på optisk navigasjon. Det ble ikke brukt radar eller kartmaskiner etter passering av Gisundbroen. Johansen fikk i denne situasjonen en følelse av å ligge for langt til styrbord og styrte derfor skipet mot babord. Etter dette observerte både Johansen og [førstestyrmannen] at neste grønne stake kom opp på skipets styrbord side. Johansen la skipet tett inntil staken og skipet fikk deretter en grunnberøring med babord ror.»

Vant i lagmannsretten

I Nord-Troms tingrett tapte Johansen mot Hurtigruten.

Lagmannsretten mener oppsigelsen er bygget på delvis uriktige forhold, og at Hurtigrutens vurdering ikke var tilstrekkelig bred. Samtidig mener lagmannsretten at det er grunn til å kritisere overstyrmannen for å manøvrere skipet på følelse, uten å kontrollere posisjon på radar eller kartmaskin. Den mener også at det er kritikkverdig at han stolte på førstestyrmannen.

Samtidig mener lagmannsretten at Hurtigruten også bærer ansvar for det som inntraff, og at Hurtigruten ser vekk fra deler av årsakene som førte til grunnberøringen.

Ikke ordrenekt

Retten drøfter også spørsmålet om hvorvidt Johansen brøt en ordre fra kapteinen. Det fremgikk av kapteinens vitnemål at hans instruks åpnet for å endre led om det fremsto riktig, og retten mener det ikke er snakk om ordnenekt.

Lagmannsretten kommer til at oppsigelsen er ugyldig, at Hurtigruten må betale 230.000 kroner i samlet erstatning til Johansen, og at hurtigruten må betale saksomkostninger på totalt 548.590 kroner.

– Fantastisk følelse

Overfor Nord24 er Johansen svært glad.

– Det er en fantastisk følelse. Jeg mener det er rettferdig det som kommer fram nå, sier han til Nord24.

Ifølge avisen trives han godt i Hurtigruten, og vil fortsette å jobbe der.

– Det har vært to tunge år, men nå ser jeg framover. Jeg har gode kolleger i Hurtigruten, som har oppmuntret meg og støttet meg.

Overfor avisen kommenterer Hurtigrutens kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege dommen slik i en SMS:

– Vi har ikke mottatt dommen og kan derfor ikke uttale oss om innholdet før vi har fått satt oss inn i den