Lande er medlem av eldrerådet i Brønnøy og har sendt et åpent brev til ordføreren i Brønnøy om reduksjon i drosjetilbudet i Velfjord, hvor Velfjord Taxi fra slutten av april vil ha forhåndsbestillinger for helgekjøring.

- Dårlig service

- Dette mener vi er dårlig service fra drosjeeieren. Konsekvenser med en slik praksis kan i det ytterste koste liv, mener Lande.

- Folk som får akutt behov for å kontakte lege og som ikke er kjent med ordningen kan miste vedifull tid. Eldre mennesker som ikke har egen bil og som ønsker å ta seg en tur i besøk evntuelt på kafe, til familie eller annet  må planlegge og bestille transport på fredag for å ta tur på søndag. Persplassen kafe og resturant er helt avhengige av at folk kommer seg til og fra. Dette vil bety kroken på døra for dem.

- Andre konsekvenser er at folk som har behov for skyss finner andre løsninger heriblandt "kompiskjøring" eller får taxi fra byen for de som skal dit, skriver Lande, som ber om ordførers uttalelse til saken.

Brønnøyordfører Johnny Hanssen var ikke tilgjengelig for kommentar tirsdag formiddag.

Har fått fritak

Det var 25. april at løyveinnehaver Kenneth Johansen la ut melding på facebook om at Velfjord Taxi ikke lenger ville ha bil på vakt i helg og helligdag, og at taxi på slike dager må forhåndsbestilles:

"Når det er store arrangement som dansegalla og Velfjorddager, vil det være bil på vakt. Ordningen er godkjent av Nordland Fylkeskommune", skrev han blant annet.

Konsulent Lill-Tove Vestnes i Nordland fylkeskommunes samferdselsavdeling bekrefter at Johansen har fått midlertidig fritak fra kjøreplikt i helgene i to år til 30. april 2020.

- Dette skjer alle steder i Norge der det er befolkningsnedgang. Dessverre. Dersom man vil opprettholde et taxitilbud må man gå inn på slike løsninger. Det er ikke grunnlag for å ha helgeberedskap. Vi kan ikke lyse ut løyver der vi lurer folk opp i økonomisk uføre, sier Vestnes, som oppgir å ha fått én klage på dette siden ordningen ble innført i Velfjord.

Må være drivverdig

Ifølge Vestnes er det flere steder i distriktene blitt såpass mye mindre kjøring at det koster altfor mye å ha folk på vakt i helg.

- Da blir det ikke drivverdig, og så legger de ned. Johansen har fått fritak, men han åpner jo for bestillinger og for vakt når det er store arrangementer, men han er ikke låst fast i helgene lenger. Vi må nesten gjøre dette. Drosjene driver nesten bare med pasientkjøring, det er ikke så mange som bruker dem ellers.

-  Det må være liv laga. Det sier seg selv. Hvem får du til å sitte på vakt når det ikke er kjøring? Vi skjønner at noen er misfornøyd med dette, men alternativet er sannsynligvis at det ikke er noe tilbud i det hele tatt, sier Vestnes.

- Det er lite kjøring

Til BAnett sier Kenneth Johansen at han har begge løyvene i Velfjord siden det ikke var andre søkere. Han har hatt dem i fem år og sier han sliter med å få tak i sjåfører.

- Det er lite kjøring. 45 helger i året står bilen helt stille. Dansebandweekendene er bra, men sist Persplassen hadde åpent hadde vi to turer hele helga. Dette er ikke verdens undergang, folk må bare planlegge når de skal ha en drosje i  helga.

Johansen synes det er rart at eldrerådet har engasjert seg i saken.

- Jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har kjørt eldre i helgene. Jeg kan ikke sitte bundet hver helg uten kunder. Det er det ikke butikk i. Alternativet for meg er å kutte helt ut.

- Nu går vi mot sommer og vi må forvente en del feriefolk i området, er dette noe vi kan være bekjent av? skriver Fredrik Lande.