-Det er kjekt å stille ut i Brønnøysund. Nå begynner det å bli lenge siden sist.  Det må ha vært da jeg stilte ut sammen med foreldrene mine, i rådhuskjelleren her i Brønnøysund, forteller Marit Skog. Hun har aner fra Velfjord, og et spesielt forhold til Tosenveien.

Tosenveiens far

-Mine foreldre het Agnes og Gustav B. Skog, og han kom fra Velfjord. Han var ordfører i en periode, var forkjemper for Tosenveien og fikk tilnavnet "Tosenveiens far",  forteller Skog som har brukt Tosenveien for å feriere i Hommelstø hver sommer.  På tur i Brønnøysund har hun som enhver brønnøyværing gått seg en tur utover Klubben.

- Der lå det slengt noen rustne rør i naturen. Jeg er glad i det styggfine, i tekstur. Rørene har jeg brukt som elementer i flere av bildene mine. Et gammelt mellager i betong danner utgangspunkt for flere av de andre,  forteller Skog.

Åpent under Rootsen

Etter den første utstillingen i Brønnøysund.har det skjedd mye.   - Jeg har vært heldig. Internasjonalt startet det med en invitasjon til en stor samtidskunstbiennale i Firenze. Etter denne fikk jeg mange tilbud om å stille ut i flere land, og har blant annet hatt tre utstillinger i New York, forteller Skog. Nå håper hun i likhet med Gjertrud Helene Krokaa at mange vil ta turen til Gjertruds lille hjørne under Rootsen.

- Nå er det sesongåpning for sommerutstillingen. Vi holder åpent under hele Rootsen, og jeg stiller også selv ut malerier i olje og akryl. Vi satser på å dekke veggene her med nye bilder hele året. Her er mange lokale talentfulle kunstnere som bør vises frem, konstaterer Krokaa.

Opptatt av det underbevisste

–Bilder jeg viser frem her nå ble godt mottatt i New York, forteller Skog. Til daglig har hun bildeatelier i Mosjøen, men hun kan vise til utstillinger i inn-og utland. Skogs bilder beveger seg mellom det figurative og det nonfigurative. Arbeidene er fargerike og gir et tredimensjonalt inntrykk.

– Jeg arbeider med fotografikken slik jeg bygger opp maleri. Hvert arbeid er et resultat av lag på lag med bilder. Jeg er forsiktig med å sette titler på bildene. Folk har sine egne historier og assosiasjoner i møte med bildene. Selv er jeg opptatt av det underbevisste. Det hender jeg ikke aner hva jeg har laget før det har gått et par år. Da ser jeg det åpenbare i hva bildene forteller, sier Skog.