I en OTC-melding (OTC er et informasjonssystem for aksjer som ikke er børsnotert) torsdag bekjentgjør Torghatten ASA sitt årsresultat for 2017. Der kommer det fram at konsernet fraktet over 70 millioner passasjerer i fjor.

Der kommer det fram at selskapet har økt omsetningen med drøyt 350 millioner kroner fra fjoråret. Både driftsresultat (EBITDA) og resultat før skatt er nærmest det samme som året før, men resultatet går ned fra 590 millioner kroner til 558 millioner. Etter skatt sitter Torghatten imidlertid igjen med mer, med 468 millioner kroner i resultat for 2017 mot 448 millioner kroner året før. Resultat per aksje øker fra 7,4 kroner per aksje til 8,7 kroner per aksje.

Administrasjonen i selskapet foreslår et utbytte på 1,5 kroner per aksje for 2017.

Tapte nesten 40 millioner på valutalån

Torghatten opplyser at konsernet måtte tåle et agiotap (tap grunnet valutakurs) på 44,9 millioner kroner i fjor.

- Vi har valutalån som har medført et betydelig agiotap i 2017. Cirka 38 millioner kroner av totalt agiotap på 44,9 millioner kroner er knyttet til vårt sjøsegment og trekker årsresultatet for segmentet ned. Vi har hatt nedskrivning på to eldre ferjer på totalt 6,5 millioner kroner i 2017, skriver Torghatten ASA i pressemeldingen.

Torghatten melder om et godt resultat for sin sjørelaterte virksomhet i fjor.

- 1. januar 2017 var starten av ny 10-års konsesjonsperiode for sambandet Moss – Horten. Vi er spesielt fornøyd med å ha fått til et bra år i Bastø Fosen helt fra oppstarten av ny periode. Trafikkutviklingen har vært god, og alle de tre nye ferjene som ble bygd til sambandet har fungert godt og uten store driftsavbrudd, står det i pressemeldingen.

TTS-flaggskipet MS "Hornstind" som går i Tjøttabassenget blir også omtalt:

- På Helgeland ble det i 2017 levert ny ferje til sambandet Tjøtta – Forvik. Ferja, som er en «plug-in-hybrid», har fungert godt siden den ble satt i drift, skriver konsernet.

Bygger sju nye ferjer - fem med hybridløsning

Det brukes mye ressurser i konsernet nå på å forberede nye samband som starter opp neste år. Blant annet har Torghatten vunnet anbud på to store samband, Halhjem - Sandvikvåg i Hordaland og Rørvik - Flakk i Trøndelag.

- Vi har totalt 7 ferjer under bygging som skal settes inn i de nye sambandene. I begge disse sambandene settes det store krav til ferjemateriell med lavutslippsteknologi. Det er interessant å være med i utviklingen og bidra til at ferjeflåten i Norge fornyes til langt mer miljøvennlige ferjer. Fem av ferjene bygges med lavutslippsteknologi basert på et gass-elektrisk fremdriftsanlegg inklusive en batteripakke og to bygges med plug-in-hybrid med generatorer for produksjon av strøm og batterisystem for mottak av strøm fra land. Vi har også inngått kontrakt på drift av sambandene Bognes -Skarberget på E6 og Drag – Kjøpsvik på riksvei 827 for perioden 2018 til 2021. Disse sambandene driftes også av Torghatten pr. i dag. Her oppgraderes hovedfartøyene til plug-in hybrid, står det i pressemeldingen.

Bussdriften i 2017 har gitt et "godt resultat og totalt sett er resultatet på samme nivå som forrige år", ifølge Torghatten. Også her er det nye kontrakter som skal håndteres.

- Av nye anbudskonkurranser har vi vunnet blant annet kontrakt i Hadeland og Land med oppstart i 2018. Her skal det driftes 55 nye busser og kontrakten har en varighet på 8 år, med en kontraktsverdi på mellom 450 og 500 millioner kroner, skriver Torghatten.

Tester elbusser og kjøper jetfly

Også her er ny teknologi på gang. Det gjøres et testprosjekt mellom Norgesbuss og Ruter med kjøring av el-buss på en rute i Oslo.

- Dette for å høste erfaringer med batterielektriske busser. I prosjektet inngår to el-busser. Norgesbuss har i tillegg fem elbusser som er i drift i Stavanger, og har gode erfaringer med det.

Flydriften, altså Widerøe, fikk et svakere resultat i 2017 enn året før. Torghatten mener rammebetingelsene for å fly korte strekninger med små fly har svekket seg betydelig i 2016 og 2017.

- Spesielt har de nye satsene på passasjeravgift og andre offentlige avgifter redusert både etterspørselen, tilbudet og lønnsomheten. Kjøp fra staten er også betydelig redusert i det nye anbudet sammenlignet med tidligere, står det i pressemeldingen.

Kjøp av tre regionale jetfly i 2017 omtales som "et viktig steg for å sikre virksomheten videre".

- Nye fly skal settes i drift 24. april 2018 og skal trafikkere både innen- og utenlands. I april går første flyvningen og det blir fra Bergen til Tromsø. Fra juni starter nye utenlandsturer fra Bergen til Munchen, Hamburg, Billund og Gøteborg, samt fra Kristiansand til London.

Bruker 2,5 milliarder på nye fartøy

På annen maritim og øvrig virksomhet var resultatene svake også i 2017, men Torghatten har fått det som omtales som et betydelig bidrag på dette hvis finansposter inkluderes.

- Gjennom eierskapet vi har i det børsnoterte selskapet NTS har vi i 2017 fått en fin verdiendring på aksjeposten. Torghatten er tredje største enkeltaksjonær i NTS. NTS har lyktes godt også i 2017, med oppkjøpet av Midt-Norsk Havbruk som en vesentlig hendelse, skriver Torghatten.

Samlet vil Torghatten ASA investere 2,5 milliarder kroner i nye fly og fartøy i perioden 2017/2018. Dette medfører en økning i gjeld for konsernet, men ledelsen anser at dette vil betale seg i form av inntjeningsøkning.

- Inntjeningen knyttet til disse investeringene vil komme fra oppstarten av de nye ferjesambandene i Midt-Norge og Hordaland fra 1. januar 2019, samt nye flyruter med oppstart i løpet av 2018 og det forventes god inntjeningsøkning.

Har fokus på drift og jetfly

Konsernsjef Brynjar Forberskog sier følgende om resultatet for 2017:

- Vi har lagt bak oss et godt år og er fornøyd med resultatet som er oppnådd. Vi mener likevel at potensialet for å bedre resultatene fremover er tilstede og vil jobbe for å få til det. Vi vil fokusere på driften samtidig som vi kontinuerlig skal jobbe med å videreutvikle konsernet. Spesielt viktig blir det i 2018 å komme godt i gang med de nye Jetflyene som blir levert i april, samt å forberede oppstarten av de nye ferjesambandene både i Midt-Norge og i Hordaland, sier Forbergskog.

Regnskap for Torghatten ASA

År20172016
Omsetning9 7409 386
Driftsresultat før avskrivning (EBITDA)1 3141 345
Driftsresultat (EBIT)625733
Resultat før skatt (EBT)558590
Resultat etter skatt468448
Resultat pr. aksje (majoritet)8,77,4
Egenkapital2 7672 401
Totalbalanse8 9388 091