I dag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) årets andre utgave av TNS Gallups Forbruker & Media-undersøkelse. I kortversjon: tallene som viser hvor mye norske medier leses på papir, nett og mobil.

Mister papirlesere i ny vekting

Resultatet for Brønnøysunds Avis, sett i forhold til tallene fra samme periode i fjor, er som følger: Avisen står i ro på nett og mobil, og går ned tusen lesere på papir.

Årsak: MBL har innført ny vekting av utvalget som har deltatt i TNS-undersøkelsen som ligger til grunn for tallene som presenteres.

Før har utvalget vært vektet for kjønn, alder og bosted. MBL mener imidlertid at utdanning har relevans i forhold til avislesing, og at folk med høyere utdanning er overrepresentert i utvalget Forbruker & Media har brukt. Derfor har MBL valgt å innføre utdanningsvekt fra og med denne rapporteringen. Tallene som presenteres i år er derfor ikke direkte sammenlignbare med tidligere tall.

For Brønnøysunds Avis betyr dette at avisen får oppført 9.000 papirlesere, mens avisen med den gamle metodikken ville fått 10.000.

Dette har også fått betydning for totaltallene, altså det samlede leserantallet på alle platformer - der avisen går ned fra 14.000 til 12.000 daglige lesere.

- Ny vekting tatt i betraktning har vi relativt stabile tall. På landsbasis skjer det store bevegelser i lesermassen, men som lokalavis har vi et godt grep om markedet, og fin vekst på mobilsiden, sier Riesto.

BA ligger an til å øke med 1.000 lesere per dag på mobil i neste måling.

Bare Helgelands Blad holder stand

Ellers på Helgeland er trenden også negativ. Bare Helgelands Blad står i ro på 14.000 daglig lesere, mens de øvrige avisene (inkludert Namdalsavisa, som dekker Bindal) går ned. Helgelands Blad har imidlertid mistet 2.000 daglige mobillesere.

Tøffe tider i bransjen

På nasjonalt nivå ser man at lesertallene for papirutgavene fortsetter å falle, mens nettutgavene øker og mobil har stabilisert seg.

- Det er tøffe tider i bransjen, men tallene viser at norsk journalistikk fortsatt står sterkt. Ikke uventet fortsetter papirlesingen å falle, men vi klarer å beholde leserne digitalt gjennom satsing på godt norsk innhold, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL

Mer enn 8 av 10 nordmenn (over 12 år) leser daglig nyheter fra norske mediehus på nett, mobil eller papir.

Aftenposten størst

Lesingen av avisenes papirutgaver faller i samme tempo som ved tidligere rapporteringer, med en samlet tilbakegang på 10 prosent. Lokalavisene har en tilbakegang på knappe 9 prosent. Fortsatt leser mer enn halvparten av befolkningen (51%) minst en papiravis en gjennomsnittlig dag.

Aftenposten er den største papiravisen i Norge. VG er det største mediehuset når vi slår sammen lesing av alle publiseringsplattformene.

Nettutgavene har en vekst på knappe 4 prosent, mens lesingen av mobilutgavene har en stabil utvikling (-0,7%).