Litt skuffet tillater vi oss å være. Å se Arctic Race of Norway gjennom vakre, grønne Sømna eller på vei ut mot Torghatten hadde vært utrolig vakkert (men på sistnevnte sted har vi nå et av verdens vakreste marataonløp.)

Når det lille øyeblikket av skuffelse er over, så er det en fantastisk mulighet Helgeland nå har fått. Som reiselivsdestinasjon må vi opptre som en enhet, og her får vi vist fram vår flotte region som er i ferd med å komme ut av skyggen til verdenskjente Lofoten. Det bekreftet også fjorårstallene fra Helgeland Reiseliv, som viste økning en økning i antall overnattingsgjester på 23,9 prosent på Helgeland i fjor.

Tre ganger har Arctic Race of Norway presentert flotte TV-bilder fra vår landsdel. Kombinasjonen av norsk natur og toppnavn innen sporten har trukket TV-seere. Alle etappene i fjor tiltrakk seg over en tredel av de norske TV-seerne, i tillegg vises sykkelrittet i over hundre andre land.

Man trenger ikke være markedsføringsekspert for å forstå at programmet profilerer Nord-Norge som reisemål, de flotte TV-bildene taler for seg selv. Derfor: La parolen være ett Helgeland på to hjul i august – la oss lage folkefest. Arctic Race blir en enestående profilering av et Helgeland som profilerer seg sammen.

Matti Riesto