Partilederne har sendt følgende brev til medlemmene i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, samt til de parlamentariske lederne og deres partier på Stortinget:

FORSLAG TIL NTP (2018-2029) og Ny lufthavn i Mo i Rana

Som ledere for lokalpartiene til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet de Grønne, Rødt, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre finner vi det riktig å kontakte Stortingets transport-og kommunikasjonskomite angående to forhold i foreliggende forslag til NTP (2018-2029 s.117 Ny lufthavn i Mo i Rana, nemlig

1. situasjonen for flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen

2. oppstart i første del av planperioden.

1. Mosjøen Lufthavn og Sandnessjøen Lufthavn

Da Nordland fylkesting behandlet sine innspill til Nasjonal Transportplan i mars 2016, vedtok fylkestinget at bygging av Polarsirkelen Lufthavn ikke skal berøre lufthavnstrukturen for øvrig på Helgeland. Altså : Mosjøen Lufthavn og Sandnessjøen Lufthavn skal bestå. Vedtaket var enstemmig.  Dette er også i tråd med hva flere sentrale stortingsrepresentanter har uttalt til media i senere tid. Vi er imidlertid meget bekymret for at storflyplassen i Rana blir et så stort, permanent pengesluk med relativt få passasjerer at det kan utløse et politisk press mot nedleggelse av de to nevnte flyplassene. Hvis dette skjer, vil det bety nedlagte ambulansefly, lengre og mer strabasiøse pasientreiser til større sykehus, nedlagte arbeidsplasser og et betydelig dårligere transporttilbud til folk flest, noe som i sum vil stimulere til fraflytting. Det vil være svært uheldig for kommunene sør for Korgfjellet. Vi ber derfor om at følgende settes inn i punktet Ny lufthavn i Mo i Rana:

Drift av Polarsirkelen Lufthavn skal ikke medføre nedleggelse av Mosjøen Lufthavn eller Sandnessjøen Lufthavn.

2. Oppstart i første del av planperioden

Regjeringen foreslår finansiering av stor lufthavn i Rana i siste del av planperioden (2024-2029). Tidsperspektivet er fornuftig, tatt i betraktning alle de usikkerhetsmoment som er tilknyttet prosjektet, særlig økonomisk. Vi er imidlertid svært mange som stiller oss helt uforstående til hva som er hensikten med siste setning i dette punktet: «Det tas sikte på oppstart ved bruk av lokale bidrag i løpet av første del av planperioden.» Hvis det lokale bidrag er klart i 2018 og Stortinget vedtar bevilgning i 2024, vil det gå 6 år fra byggestart til arbeidet kan fortsette med statlige midler. Hvis bevilgningen kommer i 2029, vil det gå 11 år fra byggestart til fullførelse. I praksis betyr dette at det lokale bidrag låser Stortingets bevilgning, helt uavhengig av hva KS2 og detaljplanleggingen vil bety for den totale kostnad, og helt uavhengig av hva bygging av ny flyplass i Bodø vil bety for trafikkmønstret på Helgeland. Vi mener Bodø Lufthavn skal være «navet» for flytrafikken fra Helgeland, både nordover og sørover.

Oppstart med lokalt bidrag virker usedvanlig lite gjennomtenkt! Hvordan skal vi i valgkampen kunne forsvare noe så politisk uklokt? Det eneste riktige vil være at det lokale bidraget kommer samtidig med den statlige bevilgningen i siste del av planperioden (2024-2029).

Det er også mange som hevder at en utilsiktet virkning av denne siste setningen om tidlig oppstart med lokalt bidrag kan være at Rana tvinger fram en tidligere statlig bevilgning enn det NTP’s prioritering legger opp til. Argumenter vil være at et påbegynt prosjekt ikke bør stoppes, altså en utspekulert form for «kø-sniking». Dette vil gi legitimitet til en praksis som reduserer betydningen av en vedtatt NTP som styringsverktøy, noe som selvfølgelig ikke kan aksepteres av de øvrige som respekterer sin prioritering.

På denne bakgrunn ber vi innstendig om at siste setning i punktet Ny lufthavn i Mo i Rana strykes.

Hvis foreliggende NTP-forslag blir vedtatt, vil dette dominere valgkampen i vårt område og virke meget ødeleggende både for oss og de stortingsrepresentanter som ønsker å besøke Sør-og Midt-Helgeland for å diskutere og presentere sine valgkampsaker. Vårt store problem er at vi ikke kan forsvare det som står der. Hvis Stortinget derimot vedtar våre foreslåtte endringer i NTP (2018-2029), vil det gjøre valgkampen betydelig mer konstruktiv for oss alle, fordi det da blir mulig å fokusere på viktige valgkampsaker. Vi i partilagene sør for Korgfjellet representer adskillig flere velgere enn de kommuner som ønsker storflyplass i Rana. Det håper vi dere tar med i vurderingen.

Siv Helen N. Sigerstad, leder Alstahaug AP

Leif-Otto Larsen, leder Alstahaug FrP

Thomas Abildgaard Lehre, leder Alstahaug H

John O. Almendingen, leder Alstahaug KRF

Margit Steinholt, leder Alstahaug Rødt

Trond Solfjell, leder Alstahaug SV

Inger Hansen, leder Alstahaug V

Magnar Bøkestad, leder Bindal V

Magnar Solbakk, leder Brønnøy AP

Johnny Eilif Klæbo, leder Brøynnøy FrP

Helge Hamre, leder Brønnøy KRF

Eilif K. Trælnes, leder Brønnøy SP

John-Erik S Johansen, nestleder Dønna AP

Dag Ragnar Pettersen, leder Dønna FrP

Geir Ståle Bjørnvik, leder Dønna H

Bjørn Ivar Lamo, leder Grane AP

Morten Stene, leder Grane FrP

Jan Otto Fiplingdal, leder Grane SP

Trine Thorsen Bolstad, leder Hattfjelldal bygdeliste

Petter Arnfinn Bjørnli, leder Bindal H

Malin Torgersen, leder Hattfjelldal SP

Ingjerd Hagen, leder Hattfjelldal SV

Arnt Frode Jensen, leder Herøy AP

Silje Morskogen, leder Herøy FrP

Trine Valberg, leder Herøy H

Jim Dahl, leder Herøy SP

Oddrunn Skogsholmen Dahlheim, leder Herøy V

Sten Rino Bonsaksen, leder Leirfjord AP

Kay Rune Nersund, leder Leirfjord FrP

Magnar Johnsen, leder Leirfjord SP

Øyvind Danielsen, leder Leirfjord SV

Bent Bakkan, leder Nordland MDG

Bjørn Østbakken, leder Sømna AP

Håkon Sverre Baustad, leder Sømna FrP

Rune Krutå, leder Vefsn AP

Bjørn Larsen, leder Vefsn FrP

Jørn Clausen, leder Vefsn H

Magnar Kro Baisgård, leder Vefsn KrF

Torbjørn Os, leder Vefsn Rødt

Berit Hundåla, leder Vefsn SP

Roy Brubakk, leder Vefsn Tverrpolitiske Parti

Sondre Hansen Bråten, leder Vefsn SV

Franziska Wika, leder Vefsn V

Hilde Sprækenhus, leder Vega AP

Walter Karlsen, Vega FrP

Helene Skjelbreid, leder Vega SP

Per-Anton Nesjan, leder Vega Rødt

Kari Anne Bøkestad Andreassen, Vevelstad SP

Det bekreftes av de 48 ovennevnte lokallag har tilsluttet seg brevet elektronisk.

Mosjøen, 9.mai 2017

Bjørn Larsen                                                                       Jørn Claussen

Leder Vefsn FrP                                                                 Leder Vefsn Høyre

Kopi:

Statsminister Erna Solberg

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen