Partilederne har sendt følgende brev til medlemmene i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, samt til de parlamentariske lederne og deres partier på Stortinget:
FORSLAG TIL NTP (2018-2029) og Ny lufthavn i Mo i Rana
Som ledere for lokalpartiene til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet de Grønne, Rødt, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre finner vi det riktig å kontakte Stortingets transport-og kommunikasjonskomite angående to forhold i foreliggende forslag til NTP (2018-2029 s.117 Ny lufthavn i Mo i Rana, nemlig
1. situasjonen for flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen
2. oppstart i første del av planperioden.
1. Mosjøen Lufthavn og Sandnessjøen Lufthavn
Da Nordland fylkesting behandlet sine innspill til Nasjonal Transportplan i mars 2016, vedtok fylkestinget at bygging av Polarsirkelen Lufthavn ikke skal berøre lufthavnstrukturen for øvrig på Helgeland. Altså : Mosjøen Lufthavn og Sandnessjøen Lufthavn skal bestå. Vedtaket var enstemmig. Dette er også i tråd med hva flere sentrale stortingsrepresentanter har uttalt til media i senere tid. Vi er imidlertid meget bekymret for at storflyplassen i Rana blir et så stort, permanent pengesluk med relativt få passasjerer at det kan utløse et politisk press mot nedleggelse av de to nevnte flyplassene. Hvis dette skjer, vil det bety nedlagte ambulansefly, lengre og mer strabasiøse pasientreiser til større sykehus, nedlagte arbeidsplasser og et betydelig dårligere transporttilbud til folk flest, noe som i sum vil stimulere til fraflytting. Det vil være svært uheldig for kommunene sør for Korgfjellet. Vi ber derfor om at følgende settes inn i punktet Ny lufthavn i Mo i Rana:
Drift av Polarsirkelen Lufthavn skal ikke medføre nedleggelse av Mosjøen Lufthavn eller Sandnessjøen Lufthavn.
2. Oppstart i første del av planperioden
Regjeringen foreslår finansiering av stor lufthavn i Rana i siste del av planperioden (2024-2029). Tidsperspektivet er fornuftig, tatt i betraktning alle de usikkerhetsmoment som er tilknyttet prosjektet, særlig økonomisk. Vi er imidlertid svært mange som stiller oss helt uforstående til hva som er hensikten med siste setning i dette punktet: «Det tas sikte på oppstart ved bruk av lokale bidrag i løpet av første del av planperioden.» Hvis det lokale bidrag er klart i 2018 og Stortinget vedtar bevilgning i 2024, vil det gå 6 år fra byggestart til arbeidet kan fortsette med statlige midler. Hvis bevilgningen kommer i 2029, vil det gå 11 år fra byggestart til fullførelse. I praksis betyr dette at det lokale bidrag låser Stortingets bevilgning, helt uavhengig av hva KS2 og detaljplanleggingen vil bety for den totale kostnad, og helt uavhengig av hva bygging av ny flyplass i Bodø vil bety for trafikkmønstret på Helgeland. Vi mener Bodø Lufthavn skal være «navet» for flytrafikken fra Helgeland, både nordover og sørover.
Oppstart med lokalt bidrag virker usedvanlig lite gjennomtenkt! Hvordan skal vi i valgkampen kunne forsvare noe så politisk uklokt? Det eneste riktige vil være at det lokale bidraget kommer samtidig med den statlige bevilgningen i siste del av planperioden (2024-2029).
Det er også mange som hevder at en utilsiktet virkning av denne siste setningen om tidlig oppstart med lokalt bidrag kan være at Rana tvinger fram en tidligere statlig bevilgning enn det NTP’s prioritering legger opp til. Argumenter vil være at et påbegynt prosjekt ikke bør stoppes, altså en utspekulert form for «kø-sniking». Dette vil gi legitimitet til en praksis som reduserer betydningen av en vedtatt NTP som styringsverktøy, noe som selvfølgelig ikke kan aksepteres av de øvrige som respekterer sin prioritering.
På denne bakgrunn ber vi innstendig om at siste setning i punktet Ny lufthavn i Mo i Rana strykes.
Hvis foreliggende NTP-forslag blir vedtatt, vil dette dominere valgkampen i vårt område og virke meget ødeleggende både for oss og de stortingsrepresentanter som ønsker å besøke Sør-og Midt-Helgeland for å diskutere og presentere sine valgkampsaker. Vårt store problem er at vi ikke kan forsvare det som står der. Hvis Stortinget derimot vedtar våre foreslåtte endringer i NTP (2018-2029), vil det gjøre valgkampen betydelig mer konstruktiv for oss alle, fordi det da blir mulig å fokusere på viktige valgkampsaker. Vi i partilagene sør for Korgfjellet representer adskillig flere velgere enn de kommuner som ønsker storflyplass i Rana. Det håper vi dere tar med i vurderingen.
Siv Helen N. Sigerstad, leder Alstahaug AP
Leif-Otto Larsen, leder Alstahaug FrP
Thomas Abildgaard Lehre, leder Alstahaug H
John O. Almendingen, leder Alstahaug KRF
Margit Steinholt, leder Alstahaug Rødt
Trond Solfjell, leder Alstahaug SV
Inger Hansen, leder Alstahaug V
Magnar Bøkestad, leder Bindal V
Magnar Solbakk, leder Brønnøy AP
Johnny Eilif Klæbo, leder Brøynnøy FrP
Helge Hamre, leder Brønnøy KRF
Eilif K. Trælnes, leder Brønnøy SP
John-Erik S Johansen, nestleder Dønna AP
Dag Ragnar Pettersen, leder Dønna FrP
Geir Ståle Bjørnvik, leder Dønna H
Bjørn Ivar Lamo, leder Grane AP
Morten Stene, leder Grane FrP
Jan Otto Fiplingdal, leder Grane SP
Trine Thorsen Bolstad, leder Hattfjelldal bygdeliste
Petter Arnfinn Bjørnli, leder Bindal H
Malin Torgersen, leder Hattfjelldal SP
Ingjerd Hagen, leder Hattfjelldal SV
Arnt Frode Jensen, leder Herøy AP
Silje Morskogen, leder Herøy FrP
Trine Valberg, leder Herøy H
Jim Dahl, leder Herøy SP
Oddrunn Skogsholmen Dahlheim, leder Herøy V
Sten Rino Bonsaksen, leder Leirfjord AP
Kay Rune Nersund, leder Leirfjord FrP
Magnar Johnsen, leder Leirfjord SP
Øyvind Danielsen, leder Leirfjord SV
Bent Bakkan, leder Nordland MDG
Bjørn Østbakken, leder Sømna AP
Håkon Sverre Baustad, leder Sømna FrP
Rune Krutå, leder Vefsn AP
Bjørn Larsen, leder Vefsn FrP
Jørn Clausen, leder Vefsn H
Magnar Kro Baisgård, leder Vefsn KrF
Torbjørn Os, leder Vefsn Rødt
Berit Hundåla, leder Vefsn SP
Roy Brubakk, leder Vefsn Tverrpolitiske Parti
Sondre Hansen Bråten, leder Vefsn SV
Franziska Wika, leder Vefsn V
Hilde Sprækenhus, leder Vega AP
Walter Karlsen, Vega FrP
Helene Skjelbreid, leder Vega SP
Per-Anton Nesjan, leder Vega Rødt
Kari Anne Bøkestad Andreassen, Vevelstad SP
Det bekreftes av de 48 ovennevnte lokallag har tilsluttet seg brevet elektronisk.
Mosjøen, 9.mai 2017
Bjørn Larsen Jørn Claussen
Leder Vefsn FrP Leder Vefsn Høyre
Kopi:
Statsminister Erna Solberg
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen