«Godfjord» har hatt to grunnstøtinger og tre kaistøt i løpet av et drøyt år. Involverte passasjerer og mannskap har i verste fall kommet fra det med lette skader, og i beste fall med skrekken. Havarikommisjonen skal vurdere hvorfor det gikk galt på mandag, så svarene lar vente på seg. Ved flere av uhellene – inkludert dette – blir imidlertid godt sjømannskap og flaks trukket fram som årsaker til at det etter forholdene har gått så bra. Men er det godt nok at tilfeldigheter og godt sjømannskap ved flere anledninger skal være nødvendig for å avverge potensielt livstruende hendelser? I løpet av ett år? Selvsagt ikke.

Transportforsker Gisle Solvoll mener 19 av de 26 fergene som trafikkerer fylkesveiene i Norge bør pensjoneres, fordi de er over 20 år gamle. Nye ferjer over hele fylket hadde vært flott, men er selvfølgelig urealistisk med dagens fylkesøkonomi. Nye ferjer er ikke nødvendigvis problemfrie de heller. Transportselskaper og ferjekapteiner mener også at alder alene ikke er nok til å skrape en ferje. Her tror vi ferjekapteinene har best forutsetninger for å mene noe. Kaptein Terje Sørensen på «Godfjord» mener på sin side at ferjen er livsfarlig.

Ikke alle var enige med Sørensen, men sjøfolk er enige om én ting: De har respekt for havet. Det er ingen tilfeldighet. Da «Godfjord» gikk på grunn sist mente vi at TTS hadde vært tjent med å tilby folk en bedre ferje. Viser det seg at teknisk svikt er årsak, så vil det være respektløst overfor befolkningen i Tjøttabassenget at ferjen får fornyet tillit.

Bård Pedersen