SV vil ha elektriske skolebusser i Brønnøysund, og utfordrer TTS til å starte et lokalt pilotprosjekt. På den måten kan vi lokalt gi et bidrag til å få ned CO2-utslippene som bidrar til klimaendringer.

TTS er positive og spiller ballen over til oppdragsgiver, fylket. De må naturligvis være med, men her bør også hele Torghatten-konsernet ta på seg ledertrøyen nasjonalt. Med sin størrelse – forventet omsetning på 8,5 milliarder kroner i år og 9,5 milliarder kroner neste år – står Torghatten ASA i posisjon til å være offensiv på dette området. Konsernet har allerede gassferjer i drift og forbereder seg på å tilby hybrid- og batteridrift når kundene ønsker det.

Elbusser i Brønnøy er et godt forslag, og dersom dette kan føre til at det også plasseres ut ladestasjoner for privatbiler, så vil også det føre til mindre utslipp. Med et av Norges største transportkonsern i byen, så er det ingen grunn til at ikke Sør-Helgeland skal ligge i forkant på dette området. I Mosjøen har bilprodusenten Tesla etablert ladestasjon midt i byen. Om de ikke kommer hit, så kunne det offentlige tatt ansvar for rimelig og tilgjengelig elbillading på parkeringsplasser i byen, slik Sømna Sp også har foreslått lokalt.

Leder, Brønnøysunds Avis 10. september 2015