De siste to årene har trafikken over Brønnøysund lufthavn dalt. Det har naturlig nok gitt færre fulle fly, og som følge av dette færre avganger. Oslo-direkteflyene som folk flest har nytt godt av forsvinner sakte, men sikkert. Årsaken er mindre offshoreaktivitet i havet utenfor Helgeland.

Nå er det imidlertid mer leteaktivitet og et stort rørleggingsprosjekt på gang. Man skulle tro at dette skulle generere mer trafikk for vår lokale helikopterbase. Men, som varaordfører Torgnes setter fingeren på: det gjør det ikke. Nå viser det seg nok en gang at oljeselskapenes transportavtaler får betydning for hvilke ringvirkninger vi får oppleve lokalt.

E:ON og Statoil har valgt å fly sine mannskaper fra Kristiansund i stedet for Brønnøysund. En flytur som er 30 minutter lenger enn fra Brønnøysund. «Sentralt framforhandlede avtalert», er forklaringen. Det er faktisk ikke godt nok. Sør-Helgeland fikk lovnader om lokale ringvirkninger da helikopterbasen ble etablert, og de store oljeselskapene fikk velsignelse til å etablere sine plattformer og produksjonsskip utenfor kysten vår. Denne lovnaden må politikere på kommune-, fylkes- og stortingsnivå nå sørge for at oljeselskapene overholder. For selv om det går bra i Nordland om dagen, så har vi ikke råd til å gi vekk næringsaktivitet som rettmessig bør komme Sør-Helgeland til gode.

Leder, Brønnøysunds Avis tirsdag 28. juli 2015