Denne uken vedtok et bredt flertall i fylkestinget at den undersjøiske tunellen som skal knytte Herøy og Dønna til fastlandet skal bygges. Det er litt av et prestisjeprosjekt: Foreløpig prislapp er 5,2 milliarder kroner – tidenes veiinvestering i Nordland.

Vedtaket er i tråd med det Statens Vegvesens anbefalte i sin konseptvalgutredning. De mente at undersjøisk tunell under Velfjorden var for dyrt, men anbefalte altså prestisjeprosjektet under Alstenfjorden

SV og Venstre uttrykte skepsis til realismen i fylkestingsvedtaket, en skepsis det er verdt å lytte til. Det planlegges nå en forbindelse til en svimlende pris. Bare deler av den er nok til å gi et ferjetilbud i eliteklassen i mange, mange år. Herøy og Dønna har et samlet innbyggertall på like over 3.000 - og SSBs prognose er fallende folketall. Har de to øykommunene virkelig større vekstpotensial enn effekten av å forbinde basebyene Brønnøysund og Sandnessjøen? Det argumenteres med oppdrettsvirksomhet, men det er høyst diskutabelt om den har et vekstpotensial i tråd med denne investeringen.

Til sammenligning var den foreløpige prislappen på en tunell under Velfjorden 1,5 milliarder kroner. Det er et betimelig spørsmål om fylkestinget har valgt rett når man ser på pris versus nytte.

Leder, Brønnøysunds Avis  13. juni 2015