I planen Statoil la fram for utbygging og drift av Aasta Hansteen i 2012 er det beregnet at utbyggingen har ringvirkninger på rundt 116 årsverk på Helgeland hvert år i driftsfasen.

«Jeg har forventninger til at prosjektene vil gi store ringvirkninger for næringslivet i Nord-Norge både i utbyggingsfasen og driftsfasen.», sa daværende olje- og energiminister Ola Borten Moe da regjeringen anbefalte utbygging av Aasta Hansteen-feltet og gassrørledningen Polarled i 2013. Det har vi også hatt her nordpå, og derfor er det nå forstemmende å se at oljeselskap og underleverandører velger å fly fra Kristiansund istedenfor Brønnøysund, og at Statoil nå revurderer beslutningen om å plassere et SAR-helikopter i Brønnøysund.

En av suksessfaktorene ved det norske oljeeventyret er at vi har klart å la oljegevinsten komme brede grupper av folket til gode, ikke bare en elite eller utenlandske selskaper.  Derfor har også vi nordlendinger nå en rettmessig forventning om at også oljeutvinning utenfor vår kyst skal komme landsdelen til gode. Det er et av premissene for at politikere og befolkning har tillatt dette.

Når oljeselskapene velger å benytte seg av infrastruktur sørpå, i strid med det som tidligere er signalisert, så betyr det at gevinsten for oljeutvinning utenfor Helgeland sendes sørover. Det er i strid med premissene for at det er åpnet for den.

Leder, Brønnøysunds Avis lørdag 15. august 2015