Etter å ha prøvd det ut andre steder i landet skal Mattilsynet nå innføre ordningen med smilefjes i hele landet. Etter kontroller skal nå restaurantene få «karakterboken» hengt opp i form av emoticons, som det heter. Altså smilefjes, dersom alt er i skjønneste orden, eller strekmunn-fjes eller nedovermunn-fjes.

Meningene er naturlig nok delte blant driverne av serveringssteder, men det er både i deres og forbrukeres interesser at dette blir synlig. Et spisested med smilefjes har all grunn til å være stolt, og smilefjeset vil være en god reklame. Middels og dårlig resultat vil ha annen virkning, og da blir det viktig at stedet får en ny sjanse til å vise at de har forbedret seg.

For systemet er stikkprøvebasert, med uanmeldte besøk, så spisestedene kan få besøk på «en dårlig dag». På den andre siden er det jo slik at det er en fattig trøst at alt var i orden forrige uke, dersom hygienen og rutinene svikter når man er gjest. Matsikkerheten er like viktig hver eneste dag, derfor har stikkprøvene og smilefjesene sin funksjon, selv om de nødvendigvis blir en refleksjon av hvordan forholdene var der og da.

Og bare så det er sagt: Smilefjesene sier ikke noe om hvor god maten er. Det er fortsatt opp til den enkelte å bestemme for seg selv.

Matti Riesto