Sola skinte inn gjennom glassveggen i enden av Trælnes kapell og lyste opp Trælnes Mannskor og hele salen. De satte tonen fra start med vakre "Nordlandsnetter" og "Hverdag" der sistnevnte er arrangert for mannskoret av Marianne Stensland.
Trælnes kapell har en fantastisk akustikk. Når herrene i mannskoret virkelig drar på, så kjennes det som et drønn. Vi kommer så tett på dem at det nesten bare er å rekke hånda ut for å røre ved dem. Denne intime atmosfæren gjør konserten personlig, du kan se hver og en av sangerne i øynene når dirigent Hanne Wågan Olsen kyndig og myndig, men med et godt smil, leder mannskoret gjennom den tre kvarter lange konserten.
En av veteranene i koret er Odd Nygård. Han har vært en del av mannskoret i 55 år. I forreste rekke står han rak og staut og kikker knapt ned i noteboka. Han kan "Fyret" på rams, "Kilvær blues" og "Sjømannsvisa" likeså. Jelena Ebbesen spilte både piano og orgel under konserten. Mest av alt imponerte hun med sitt solonummer på "Hymn to Freedom" som tidvis har et vanvittig tempo og der Gunder Eliassen hadde ansvar for å bla i noteboka mens organisten spilte. Han hadde mer enn nok med å henge med mens fingrene til Ebbesen fløy over tangentene og beina gjorde det samme under krakken.
Fremførelsen av "Disippelshanty" var morsomt og Odd Joar Oppegaard fikk publikum til å le av en vandrehistorie fra Vegdalen på Vega før koret fremførte "Helgelands strender". Tore Fagernes leste et vers av "Sølvet" før koret fullførte den vakre sangen.
Det ble etter hvert hett for både dirigent og kor når sola varmet mer og mer gjennom glasset. Men koret lot seg ikke affisere av vårsolen og sang av full hals om "Midnattsolen", "Dagens auga" før Vamps store hit "Liten fuggel" skulle avrunde konserten. Stående applaus fra publikum gjorde at Hanne Wågan Olsen med et smil avslørte at de hadde øvd inn et lite ekstranummer med en sang i ekte mannskorånd, "Vi er sangere".