Å endre skolestruktur slik rådmannen går inn for, vil få store konsekvenser både for elevene og lokalsamfunnet/samfunnsstrukturen på Berg og i Vik. I stor grad er det barna som betaler prisen for innsparing.

Ved å samle årstrinn vil det bli store klasser på rundt 26 elever i mange år framover. Erfaring viser at de elevene en kan favne i små grupper, vil en lett «miste» når klassene blir store.

Konsekvensene kan bli økt behov for spesialundervisning. Det framholdes i rapporten at små klasser gir sosiale utfordringer. Det kan det også bli i store kull. Hva med å bli «sett» og «oppdaget i tide»?

Kort avstand i kommunen betyr ikke nødvendigvis kort reisetid.

Økte bussutgifter

Vi har vært i kontakt med fylket og fått oppgitt følgende. Med ca 40 flere elever som skal busses, vil ekstra kostnader rundt dette beløpe seg til rundt 300.000 kr. Fylket var tydelig på at overføringer og materiell ikke vil bli utvidet, dette må i så fall kommunen koste selv.

Med 1.-4.kl på Berg og 5.-10 i Vik vil en få krysstransport, og reisetiden for elevene vil øke.

For flere barn vil det med stor sannsynlighet bli en time buss hver vei. I tillegg kommer utgiftene med tilsyn, når elevene kommer tidlig på skolen pga. bussruten. Sparingen kan bli mindre enn forutsatt.

Helseperspektivet

Nordlandsforskning ved Solstad og Solstad påpeker at jo nærmere eleven bor skolen, jo høyere helsegevinst. Barn med skoleskyss har oftere helseplager enn barn som kan sykle eller gå til skolen.

Kommunene er ifølge forskerne forpliktet til å bidra til en samfunnsutvikling som vil fremme folkehelse (lov om folkehelsearbeid av 2011).

Dette strider sterkt mot organisering som øker transportbehov med buss. På toppen av dette kommer tap av tids- og velferdstap for den enkelte elev med lang skoleskyss.

Mobbing

Tidligere mobbeundersøkelser ved Berg skole viser tydelig at mobberelaterte episoder foregår mest på buss. Ved økt bussing, er det naturlig å forvente økt mobbing.  Dette viser at det i stor grad er barna som betaler for sparetiltakene.

For bare 4 år siden sa prognosene at det skulle vært over 30 færre elever i dag, enn det som faktisk er tilfelle. Sannsynligheten for fortsatt positiv utvikling er stor. Vi vet at Plastsveis skal bygge ut for over 30 millioner. De har offentlig sagt at de vil trenge flere ansatte både i byggeprosessen og etterpå. Med sammenslåtte store klasser, skal det ikke mye tilflytning til, før klassene må deles –da klarer ikke kommunen innsparingen som er planlagt.

Innsparing ved dagens struktur, og drive fådelt skole i Vik er den samme.

Det inntrykket som er skapt med fådelt skole som en dårlig løsning, er vi sterkt uenige i. Mener Sømnas politikere at Hilstad skole eller Bindalseidet friskole er dårligere skoler enn det vi har i Sømna?

«Da blir de delt»

Vi oppfordrer BA til å lage en reportasje med de som driver fådelt på Helgeland. Hvordan er trivselen, læringsresultater, brukerundersøkelse fra foreldrene? Forskning viser at fådelte skoler har like gode resultater som ordinær skole.  Neste års 1.og 2. klassinger i Vik, vil sammen ha en størrelse på 13 elever. Med sammenslått 1.klasse på Berg og Vik vil klassen ha 26 elever. Med sammenslått 2.klasse får vi en klasse på 25 elever. Alle sammenslåtte klasser vil ligge rundt 26 elever.

Vi får høre at «da blir de delt» –men hva sparer kommunen da?

I tillegg til innsparing ved å drive fådelt, har kommunen mulighet for å endre organiseringen av skoledagen og spare ca 500.000

Ved Berg skole har elevene «gratis SFO-plass» flere timer i uken. Her er det mulig å spare ca 250 000 kr. Trolig vil det være omtrent samme beløp i Vik. Det vil bety en innsparing på rundt en halv million kroner.

Sømna: Berg og Vik

1.-4.klasse skal ha 25 timer undervisning

5.-7.klasse skal ha 27 timer

8.-10. klasse skal ha 30 timer

Alle elevene er på skolen 30 timer pr.uke.  Den tiden de ikke har undervisning, må de også ha tilsyn! Et gratis tilbud fra Sømna kommune på rundt en halv million kroner.

Forslag til innsparing av 500 000

1.-4.kl går alle dagene med 6 timer undervisning, og har fri annenhver fredag

5.-7.kl går 6 timer alle dagene og har fri hver tredje fredag.

For fridagene settes det opp hele dager med SFO tilbud for de minste,i tillegg spares busspenger de fredagene som er fri.

Vi oppfordrer politikerne til å gi arbeidsro og forutsigbarhet til alle involverte i skolen, med å opprettholde dagens struktur.

For klubben på Berg skole

AT Kjell Dagslott

Elevprognoser

Disse prognosene kommer fra innleggsforfatteren.

trinn2017-2018
BergVikKlasse-størrelse, samlet
118725
219625
318826
4151126
5131326
6191433
7-2323
2018-19
BergVikKlasse-størrelsesamlet
13821
18725
19625
18826
151126
131326
-3333
2019-2020
BergVikKlasse-størrelse
14115
13821
18725
19625
18826
151126
-2626
2020-21
BergVikKlasse-størrelse
17623
14115
13821
18725
19625
18826
-2424