2. juni utlyste Samferdselsdepartementet konkurranse om drift av regionale ruteflygninger i Nord-Norge for perioden 1. april 2017 - 31. mars 2022.
I denne anbudskonkurransen opererer man med seter per år, i stedet for seter per uke.
Om man sammenstiller betingelsene for denne anbudskonkurransen med de fra den forrige, fra 2012, finner man følgende endringer:
Brønnøysund - Bodø
Kravet kuttes fra 22.800 flyseter i året (440 seter i uka) til 20.000. Dette er en nedgang på 12,3 prosent.
Man viderefører kravet om to daglige tur-retur-flyvninger mandag-fredag, men kutter fra tre til to tur-retur-flyvninger lørdag-søndag.
Kravet til senest avgang til Bodø flyttes fra etter 18.30 til etter 16.00.
Det er ikke lenger spesifisert at det skal brukes fly som er registrert for minst 30 passasjerer, men det er krav om trykkabin.
Brønnøysund - Trondheim
Kravet økes fra 43.680 flyseter i året (840 seter i uka) til 45.000. Dette er en økning på 3 prosent.
Man viderefører kravet om tre daglige tur-retur-flyvninger mandag-fredag, men kutter fra fire til tre tur-retur-flyvninger lørdag-søndag.
Første landing i Trondheim forskyves fra før 08.00 til før 08.30.
Siste avgang fra Trondheim endres fra 18.00 til 17.00.
Det er ikke lenger spesifisert at det skal brukes fly som er registrert for minst 30 passasjerer, men det er krav om trykkabin.