2. juni utlyste Samferdselsdepartementet konkurranse om drift av regionale ruteflygninger i Nord-Norge for perioden 1. april 2017 - 31. mars 2022.

I denne anbudskonkurransen opererer man med seter per år, i stedet for seter per uke.

Om man sammenstiller betingelsene for denne anbudskonkurransen med de fra den forrige, fra 2012, finner man følgende endringer:

Brønnøysund - Bodø

  • Kravet kuttes fra 22.800 flyseter i året (440 seter i uka) til 20.000. Dette er en nedgang på 12,3 prosent.

  • Man viderefører kravet om to daglige tur-retur-flyvninger mandag-fredag, men kutter fra tre til to tur-retur-flyvninger lørdag-søndag.

  • Kravet til senest avgang til Bodø flyttes fra etter 18.30 til etter 16.00.

  • Det er ikke lenger spesifisert at det skal brukes fly som er registrert for minst 30 passasjerer, men det er krav om trykkabin.

Brønnøysund - Trondheim

  • Kravet økes fra 43.680 flyseter i året (840 seter i uka) til 45.000. Dette er en økning på 3 prosent.

  • Man viderefører kravet om tre daglige tur-retur-flyvninger mandag-fredag, men kutter fra fire til tre tur-retur-flyvninger lørdag-søndag.

  • Første landing i Trondheim forskyves fra før 08.00 til før 08.30.

  • Siste avgang fra Trondheim endres fra 18.00 til 17.00.

  • Det er ikke lenger spesifisert at det skal brukes fly som er registrert for minst 30 passasjerer, men det er krav om trykkabin.